Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Alpine F1 Team

Alpine onthult grootste probleem na dramatische seizoensstart

Alpine kent een dramatische seizoensstart in de Formule 1. Kopstukken lopen de deur uit nu de A524 niet naar behoren presteert op het circuit. Teambaas Bruno Famin onthult het grootste probleem van de F1-bolide.

Gasly Saudi Arabia FP1
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Wat is er toch allemaal aan de hand bij Alpine? Het Franse team beschikt over de langzaamste Formule 1-bolide op de grid en er lijkt op korte termijn geen schot in de zaak te zitten. Het technische management vertrok met de staart tussen de benen, waardoor Alpine voor de zoveelste keer moest reorganiseren. Maar kwam de dramatische start nog als een verrassing voor teambaas Bruno Famin?

"Het was zeker een schok", vertelt Famin tegenover onder meer RacingNews365. "We wisten dat de seizoensstart moeilijk zou worden, want dat hebben we ook tijdens de launch van de auto gezegd. Maar om eerlijk te zijn was het een schok dat we op de laatste rij stonden in de eerste kwalificatie. Het bevestigde wel dat er iets moest veranderen en dat hebben we dan ook gedaan."

Grootste probleem

Alpine heeft de organisatorische problemen dus door, maar weet het team ook waarom de auto zo matig presteert? "We begrijpen de problemen, want ze zijn vrij duidelijk. We moeten ook niet vergeten dat het om de start van het seizoen gaat. Er is nog een lange weg te gaan en de auto was compleet nieuw. Er komen updates aan en we werken keihard aan de ontwikkeling van de auto."

"Maar uiteraard kan je de problemen alleen oplossen als je weet waar ze vandaan komen", vervolgt Famin zijn verhaal. "Eén van de belangrijkste klachten van Esteban Ocon en Pierre Gasly is het gebrek aan tractie. Daarom hadden we het ook extra moeilijk in Bahrein, waar tractie zeer belangrijk is vanwege de langzame bochten."

Famin ziet de potentie in de huidige auto. "Er zit potentieel in deze bolide. Er komen ook zeker dingen aan, maar we moeten onze manier van ontwikkelen en racen veranderen. We moeten echt onze algemene aanpak veranderen."

Alpine wil nu met een bijzondere constructie een ommekeer bewerkstelligen. Het management stelde drie technisch directeuren aan die de auto moeten ontwikkelen. Famin legt de beweegredenen achter die keuze uit. "We willen het gevoel van het circuit naar de fabrieken brengen. Daar bedoel ik mee dat we over een andere mentaliteit en meer creativiteit beschikken. De organisatie is veel horizontaler met drie technisch directeuren. Het motto is om onze mensen te ontwikkelen en meer activiteit en flexibiliteit te creëren. We hebben zeer getalenteerde mensen in huis en we willen dat ze zoveel mogelijk aan het project, het team en het bedrijf bijdragen."

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Praat mee!

Viaplay
x
Max F1-fans verdeeld over toekomst Verstappen