Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Alpine onthult zeer knullige oorzaak van baalweekend Alonso

Sprakeloos was Fernando Alonso, nadat hij op zondag als laatste over de meet kwam. Tot aan Q3 zag het er echter nog uit alsof hij mee kon strijden om de eerste startplekken. Hij viel echter uit in de kwalificatie door een technisch probleem. Of beter gezegd, probleempje.

Fernando Alonso vloog afgelopen zaterdag over het Albert Park Circuit tijdens Q3. De Spanjaard voelde zich helemaal senang in zijn Alpine-bolide, maar in de derde sector eindigde zijn kwalificatie in de muur. Zelf kon hij daar niets aan doen, want plots stopten zijn versnellingsbak en zijn motor er mee. De pech blijft maar aanhouden voor de tweevoudig wereldkampioen, die nog geen enkel probleemloos raceweekend heeft gehad in 2022. De Spanjaard was na afloop van het Grand Prix-weekend in Australië sprakeloos en slaakte een diepe, diepe zucht.

Knullige reden voor crash

Waarschijnlijk wist hij toen ook al wat de oorzaak was achter zijn uitvalbeurt in de kwalificatie. Daardoor moest hij op P10 starten en kende hij een tegenvallende Grand Prix, waar hij uiteindelijk als laatste van de nog overgebleven coureurs over de lijn kwam. In gesprek met onder meer RacingNews365 vertelt Otmar Szafnauer wat er aan de hand was. Een mini-onderdeeltje begaf het. "Een O-ring die ervoor zorgt dat er geen olie ontsnapt, was het probleem. Daardoor lekte er olie. De motor schoot toen meteen in een veilige stand, omdat de oliedruk afnam. Dat is wat er gebeurde... De oplossing was dus simpelweg om dat ringetje te vervangen."

Alonso had kunnen vechten met de top 4

Zuur voor Alpine en Alonso, want zonder die problemen was de coureur volgens zijn teambaas zonder twijfel veel verder vooraan geëindigd. "Als we ons hadden gekwalificeerd waar we hadden kunnen eindigen, dan was het een hele andere race geweest voor Fernando." "Dan was hij op de medium banden gestart, net als iedereen om hem heen. Bovendien had hij dan niet pech gehad door de safety car en had hij met de top vier kunnen strijden. We kozen qua strategie voor de harde band, omdat hij als tiende startte en een snelle auto had." Zonder safety car had die strategie zijn vruchten volgens Szafnauer afgeworpen. "Zodra de coureurs op de medium banden een pitstop hadden gemaakt, dan had hij door de pace in zijn auto terrein goed kunnen maken", zucht hij, alvorens hij grappend verder gaat. "Wie zorgde er voor de safety car? Vettel? Die zal dat vast hebben gedaan omdat ik nu bij Alpine werk", lacht de teambaas die afgelopen winter overkwam van Aston Martin.

Alpine sterk

Gevraagd naar de wonderbaarlijk goede pace van Alonso op zaterdag, claimt de Alpine-teambaas dat het geen incident was. "Het was echt, die pace. Dit circuit heeft karakteristieken die andere circuits ook hebben, dus we zullen ook op andere circuits snel zijn." "Onze auto is op bepaalde vlakken sterk, terwijl de A522 tegelijkertijd op geen enkel vlak zwak is. Misschien dat andere auto's op sommige vlakken wat beter zijn, maar hier en in Saoedi-Arabië waren we goed. In Imola verwacht ik weer dat we snel zullen zijn", aldus de Amerikaan.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris