Tijdens de Grand Prix van China sprak RacingNews365 de eigenlijk altijd rustig overkomende Oliver Oakes. De Brit is pas 37 jaar oud en daarmee de jongste F1-teambaas op de grid. Ondanks de jonge leeftijd van Oakes, is er aan ervaring geen gebrek. Zo was hij een succesvolle coureur - hij maakte deel uit van het Red Bull Junior Team - en richtte hij daarnaast het in de autosport welbekende Hitech GP op. Met dat team boekte hij verschillende successen en hielp hij coureurs als George Russell, Nikita Mazepin en Alex Palou op weg naar de Formule 1 en IndyCar.
Gezien die ervaring werd Oakes al vaker gelinkt aan F1-teams, maar uiteindelijk werd Alpine zijn eerste team in de Formule 1. Daar staat hij dit jaar voor het eerst aan de leiding van het team, voor een volledig F1-seizoen. "Natuurlijk is het anders om nu een heel seizoen aan de leiding te staan, ten opzichte van vorig jaar toen ik pas halverwege het seizoen in kon stappen. Dat moment was heel anders dan nu. Toen zag ik namelijk nieuwe upgrades komen, terwijl ik nu gedurende de winter de auto helemaal opgebouwd heb zien worden."
"Dat we nu zelf dingen maken is natuurlijk ook anders dan wat ik gewend ben ik de opstapklassen richting de Formule 1. In junior-klassen koop je als het als ware bij de supermarkt voor auto-onderdelen in", aldus Oakes met een lach op zijn gezicht. “Dat maakt de F1 wel heel interessant, dat je echt bijna alles zelf moet maken. Voor de rest zijn er ook veel dingen die overeen komen, op het gebied van management bijvoorbeeld. Ik vond het in ieder geval heel mooi om te zien hoe de auto helemaal werd gemaakt deze winter, zeker omdat het jaar ervoor de winter zo moeizaam verliep voor het team."
Het is hét topic op dit moment
"Nu moeten we ons blijven verbeteren. Op korte en lange-termijn. Dat is makkelijk gezegd, maar we zijn niet het grootste, maar zeker ook niet het kleinste team dus we zullen vooral efficiënt moeten zijn. We moeten ons focussen op de juiste dingen. We waren vorig jaar al een goed team, maar ik denk dat we net wat richting en vertrouwen misten. Waarschijnlijk was ook de sfeer in het team niet helemaal goed de afgelopen jaren. Er waren veel wisselingen in het team en er speelde een zekere voorgeschiedenis tussen de twee coureurs op dat moment. Dat is nu in het verleden en we moeten gewoon goed focussen nu. Terug naar de basis, maar van de andere kant kun je dat niet zeggen in een complexe sport die de Formule 1 is."
"Het zou arrogant zijn om zoiets te zeggen in de Formule 1, dus zou ik het nooit zo precies willen zeggen. We willen echter vooral creëren dat mensen het gevoel hebben binnen het team dat ze zich uit kunnen spreken, dat ze zich trots voelen binnen het team", analyseert Oakes zijn periode tot nu toe in het team. Naast dat hij ervoor moet zorgen dat het team dit jaar zal presteren, staat hem ook al een grote uitdaging voor 2026 te wachten. Niet alleen moet men in Enstone een compleet nieuwe bolide bouwen, net als bij alle andere teams, maar zal Alpine ook overstappen op Mercedes-motoren.
"Ja, 2026 is wel echt hét topic op dit moment. Best veel teams zijn er behoorlijk uitgesproken over. Wij gaan natuurlijk overstappen naar een andere motorleverancier en daar zijn we klaar voor. Afgelopen jaar hebben we een grote stap gemaakt door zesde te worden en ik denk dat het vooral belangrijk is om alle jaren te presteren. Je kijkt uiteindelijk in 2027 of 2028 toch terug op alle voorgaande jaren."
Ook interessant:
Max Verstappen en Red Bull kwamen niet in de buurt van de zege in Bahrein. Het leidde tot frustraties én angst, iets wat Rudy van Buren, Joris Mosterdijk en Jan van der Burgt uitgebreid bespreken in een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365!
Bij winst van Verstappen, Piastri, Norris of een andere favoriet in Saoedi-Arabië, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!