Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Alpine F1 Team

Alpine-teambaas reageert op motorzorgen Verstappen: "Dat maken we met het chassis vast wel goed"

Max Verstappen toonde zich gedurende het seizoen niet blij met de motorregels voor 2026. Simulaties toonden immers negatieve effecten aan. Alpine-teambaas Bruno Famin vertrouwt erop dat het zo'n vaart niet zal lopen.

Verstappen Gasly Zandvoort
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

In 2026 zien we de nieuwe generatie F1-motoren voor het eerst in de koningsklasse van de autosport. Het vermogen wordt 50-50 verdeeld over de hybride systemen en de verbrandingsmotor. Met die gegevens draaide Red Bull al enkele eerste simulaties en wat bleek? De coureur moest op de rechte stukken van het gas af gaan om de hybride onderdelen zo efficiënt mogelijk te benutten.

Dat kon niet de bedoeling zijn, zo oordeelde nu drievoudig wereldkampioen Max Verstappen die vervolgens die zorgen uitte. Interim Alpine-teambaas Bruno Famin laat optekenen dat het zorgen zijn die door meerdere teams gedeeld worden, maar hij ziet ook ingangen om dat issue te compenseren.

"Ik denk dat we de komende maanden allemaal kunnen werken aan dat stukje energiemanagement", zo wordt hij geciteerd door Autosport.com. "Sowieso werken we met alle betrokken partijen - F1, de FIA, de teams -en de motorfabrikanten - samen om tot een definitief reglement te komen voor de auto's."

"Nee, dat zou niet goed zijn."

Nu nog iets groots aanpassen bijvoorbeeld aan die 50-50 verhoudingen, zou niet juist zijn, meent Famin: "Nee, dat zou niet goed zijn. Dat zou zelfs onacceptabel zijn. We hebben belangrijke keuzes gemaakt met betrekking tot de richting die we op willen en de bijbehorende technologieën."

"Ik denk bovendien dat we met het nieuwe chassis en de bijbehorende technische regels erop toe kunnen zien dat we de juiste auto's neer weten te zetten, met goed racen tot gevolg."

Daarmee doelt Famin ongetwijfeld op auto's met aanzienlijk minder drag (luchtweerstand), hetgeen maakt dat de hybridesystemen efficiënter kunnen worden ingezet. De FIA gaf in een reactie op de zorgen van onder andere Red Bull bovendien altijd al aan dat men waarschijnlijk met verouderde data werkte en niet met data die passend is voor de nieuwe generatie F1-bolides.

Unibet heeft een super stunt! Win 50x jouw inzet bij een zege van Verstappen, Norris of Piastri in België. Welke coureur zal er zegevieren?

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training