Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Alpine-teambaas schetst grootste hoofdpijndossier van nieuwe wagen

Executive Director Marcin Budkowski van Alpine vertelt in een interview met RacingNews365 over de uitdagingen die zijn team in aanloop naar dit seizoen moest trotseren. De nieuwe regels zijn nog niet zo makkelijk als het team had gehoopt.

Op bestuurlijk gebied veranderde er bij Alpine in aanloop naar 2021 van alles. Er kwamen nieuwe mensen, er werd intern wat rond geschoven met personeel en er werd afscheid genomen van Cyril Abiteboul. Marcin Budkowski werd uiteindelijk benoemd tot Executive Director van het Formule 1-team en neemt een groot deel van Abitebouls dagelijkse taken over. Hij is tevens hoofdverantwoordelijk voor de wagen waarmee het voormalige Renault-team aan de start van het nieuwe seizoen is verschenen. Het nieuwe, overwegend metallic blauwe jasje waarin de Alpine-bolide is gehesen, is niet het enige wat er aan de wagen is veranderd. De nieuwe regels, die de teams verplichtten om de vloer en de diffuser aan te pakken, werkten op meerdere manieren door. In een exclusief interview met RacingNews365 vertelt Budkowski de uitdagingen die zijn team afgelopen winter te wachten stond. "Net als elk team hebben we veel downforce verloren door de veranderingen aan de wagen. Iedereen is heel druk geweest om die verloren downforce weer terug te winnen, maar we weten nog niet hoe we er in vergelijking met de rest voor staan. Elk team probeert het merendeel van die downforce weer terug te vinden." De simulaties toonde aan dat de Alpine-bolide een seconde per ronde verloor door de aanpassingen. Beetje bij beetje wisten ze die tijd in de windtunnel terug te winnen, maar de nieuwe regels bleken een nog grotere uitdaging met zich mee te brengen, vertelt Budkowski. De veranderingen werkten namelijk op meerdere plekken op de wagen door, waar ze dat niet hadden verwacht. Een extra uitdaging voor het team. "De veranderingen aan de achterkant waren best lastig, want als je aan dat deel van de auto gaat zitten, dan krijg je al snel problemen en komt de data in de windtunnel en op het circuit niet meer overeen. Ik denk niet dat dat de bedoeling was van de FIA, maar het heeft zeker voor wat extra uitdagingen gezorgd. Het was denk ik een onbedoeld effect, waardoor de nieuwe regels lastiger zijn gebleken dan we hadden verwacht. Het zorgde wel voor hoofdbrekens, maar dat maakt het weer interessant zullen we maar zeggen!" Tijdens de wintertestdagen in Bahrein bleken de eerste resultaten gelukkig positief te zijn, vertelt hij tot slot. "Er zijn verschillende oplossingen voor één probleem, zoals vaak is als er nieuwe regels worden geïntroduceerd. We hebben in Bahrein wat dingen getest en we hebben goede resultaten gezien, we begrijpen de wagen beter en we gaan de goede kant op. Dat is allemaal goed nieuws!"

Viaplay
x
Live Reacties na dominante pole Verstappen