Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Portugal
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Alpine F1 Team

Alpine-teambaas schetst grootste hoofdpijndossier van nieuwe wagen

Executive Director Marcin Budkowski van Alpine vertelt in een interview met RacingNews365 over de uitdagingen die zijn team in aanloop naar dit seizoen moest trotseren. De nieuwe regels zijn nog niet zo makkelijk als het team had gehoopt.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © Alpine

Op bestuurlijk gebied veranderde er bij Alpine in aanloop naar 2021 van alles. Er kwamen nieuwe mensen, er werd intern wat rond geschoven met personeel en er werd afscheid genomen van Cyril Abiteboul. Marcin Budkowski werd uiteindelijk benoemd tot Executive Director van het Formule 1-team en neemt een groot deel van Abitebouls dagelijkse taken over.

Hij is tevens hoofdverantwoordelijk voor de wagen waarmee het voormalige Renault-team aan de start van het nieuwe seizoen is verschenen. Het nieuwe, overwegend metallic blauwe jasje waarin de Alpine-bolide is gehesen, is niet het enige wat er aan de wagen is veranderd. De nieuwe regels, die de teams verplichtten om de vloer en de diffuser aan te pakken, werkten op meerdere manieren door.

In een exclusief interview met RacingNews365 vertelt Budkowski de uitdagingen die zijn team afgelopen winter te wachten stond. "Net als elk team hebben we veel downforce verloren door de veranderingen aan de wagen. Iedereen is heel druk geweest om die verloren downforce weer terug te winnen, maar we weten nog niet hoe we er in vergelijking met de rest voor staan. Elk team probeert het merendeel van die downforce weer terug te vinden."

De simulaties toonde aan dat de Alpine-bolide een seconde per ronde verloor door de aanpassingen. Beetje bij beetje wisten ze die tijd in de windtunnel terug te winnen, maar de nieuwe regels bleken een nog grotere uitdaging met zich mee te brengen, vertelt Budkowski. De veranderingen werkten namelijk op meerdere plekken op de wagen door, waar ze dat niet hadden verwacht. Een extra uitdaging voor het team.

"De veranderingen aan de achterkant waren best lastig, want als je aan dat deel van de auto gaat zitten, dan krijg je al snel problemen en komt de data in de windtunnel en op het circuit niet meer overeen. Ik denk niet dat dat de bedoeling was van de FIA, maar het heeft zeker voor wat extra uitdagingen gezorgd. Het was denk ik een onbedoeld effect, waardoor de nieuwe regels lastiger zijn gebleken dan we hadden verwacht. Het zorgde wel voor hoofdbrekens, maar dat maakt het weer interessant zullen we maar zeggen!"

Tijdens de wintertestdagen in Bahrein bleken de eerste resultaten gelukkig positief te zijn, vertelt hij tot slot. "Er zijn verschillende oplossingen voor één probleem, zoals vaak is als er nieuwe regels worden geïntroduceerd. We hebben in Bahrein wat dingen getest en we hebben goede resultaten gezien, we begrijpen de wagen beter en we gaan de goede kant op. Dat is allemaal goed nieuws!"

Max Verstappen en Red Bull oogden ijzersterk, terwijl Mercedes het verrassend lastig had tijdens de testdagen. Wat betekent dit voor de titelkansen van Verstappen?

RN365 Nieuwsdossier Interviews

RacingNews365 voorziet de racefans dagelijks van exclusieve interviews met F1-coureurs en prominenten uit de auto- en motorsport.

2 reacties

    x
    Interview Lammers: 'Een zeldzame fout? Hamilton maakt wel vaker fouten!'