Alpine's succesvolle seizoen in 2022, waarbij het team als 'best of the rest' het jaar afsloot, was een kleine mijlpaal in hun zelfopgelegde '100-raceplan' om de Franse renstal weer terug te brengen naar de strijd om het wereldkampioenschap Formule 1. Nadat Alpine in de eerste races van 2022 de prestaties van de bolide kon verbeteren, lukte het ze om McLaren af te troeven en vierde te worden in het kampioenschap, hoewel betrouwbaarheidsproblemen er bijna voor zorgden dat het eindresultaat in het water viel. Toch blijft er nog een groot verschil tussen het team en topteams Red Bull, Ferrari en Mercedes. Is het gat naar de gevestigde topteams een reden om het ontwerp van de Alpine-bolide drastisch te veranderen? Op de vraag van RacingNews365 of Alpine ervoor zal kiezen om het concept van de 2023-bolide om te gooien, antwoordde Matt Harman juist dat dit niet zal gebeuren. "We verlengen de ontwikkeling van het aerodynamische concept, zo zou ik zeggen. De auto is een evolutie", zo antwoordde de technisch directeur van Alpine. "Dat moet wel, om meerdere redenen. Het budgetplafond is er daar een van, maar we willen ook tot het uiterste gaan." "We veranderen een groot deel van de auto, maar we wijken niet al te veel af van ons aerodynamische concept, omdat we geloven dat dit concept nog steeds veel potentie heeft. Wat we hebben gedaan is ons concentreren op de mechanische aspecten van de auto, zodat we daar meer uit kunnen halen."
Waar Alpine 'veel opties' ziet
De feedback van het team en van de coureurs toonde de afgelopen tijd aan dat Alpine beschikt over de capaciteiten om verder te groeien. Esteban Ocon liet eerder al weten hoe erg hij onder de indruk was van de progressie die in 2022 werd geboekt, iets waardoor ze ver uitstegen boven voormalige rivalen, zoals Alfa Romeo en Haas. Bij het bespreken van de huidige technische reglementen, die in 2022 zijn veranderd om de F1-bolides meer downforce te laten genereren via de onderkant van de auto, gelooft Harman er nog altijd in dat het team vooruitgang kan boeken met aanpassingen aan de vloer. "Ik denk dat daar nog veel te winnen is", zo vervolgt hij. "We zien daar nog veel mogelijkheden in. We zien nog mogelijkheden in de manier waarop we de auto afstellen. Aan de achterkant van de auto valt nog veel te winnen, maar dit kan ook bij de vloer. We denken dat we het nog niet volledig bij het juiste eind hebben en ik denk dat we dat echt kunnen maximaliseren." "Als je de A523 (de bolide van komend F1-seizoen, red.) en enkele van de veranderingen ziet die we aan de voorkant van de auto hebben doorgevoerd, dan zul je zien dat we veel hebben gewonnen aan de voorkant van de vloer", belooft de technisch directeur van Alpine
Meest gelezen