Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Alpine vreesde diskwalificatie voor Ocon in Bakoe

Alpine had geen makkelijk weekend in Bakoe. Esteban Ocon moest twee keer vanuit de pitstraat starten en de Franse renstal laat nu weten dat er een reële angst was dat Ocon gediskwalificeerd zou worden.

Alpine onthult na het raceweekend in Bakoe dat Esteban Ocon mogelijk gediskwalificeerd zou worden als hij niet vanuit de pitstraat zou starten in zowel de sprintrace als de Grand Prix. De Fransman moest zijn twaalfde en dertiende startpositie inleveren en uit de pitstraat starten. Beide wedstrijden (sprintrace en normale race) lukte het niet om in de punten te finishen. Een moeilijk weekend voor het team, want ook Pierre Gasly had het zwaar met onder andere een crash en een brandende auto. De sportief directeur van Alpine, Alan Permane, legt uit dat Esteban Ocon waarschijnlijk niet had mogen starten als de parc fermé-regels niet zouden worden gebroken.

Het risico op een diskwalificatie

"We maakten ons zorgen om de slijtage van Ocon's vloer tijdens de kwalificatie omdat we zo weinig tijd hadden", licht Permane toe aan de pers, waaronder RacingNews365 . " Aan het einde van de kwalificatie zag het er slecht uit, dat we toen de moeilijke beslissing hebben genomen om de parc fermé regels te breken." "De grootste angst die we hadden was dat de auto mogelijk illegaal zou zijn aan het einde van de race, of zelfs al daarvoor. Dit was een direct gevolg van wat er gebeurde in in de eerste vrije training." De auto van Ocon stond het grootste gedeelte van de enige vrije training op de blokken in de garage. Zijn teamgenoot Pierre Gasly had ook geen goede vrije training: hij moest zijn auto stilzetten vanwege een hydraulisch lek, wat vervolgens resulteerde in een brand. De auto's mogen maar 1 millimeter slijtage hebben op de vloer, wat invloed heeft op hoe dicht de auto op de grond staat. Een belangrijke factor voor het genereren van downforce. Slijtage van meer dan 1 millimeter resulteert in een diskwalificatie van de race of sessie.

Positieve signalen van de nieuwe vloer

Om positief af te sluiten: Alpine was één van de teams dat in Bakoe met updates kwam. De nieuwe vloer lijkt de verwachtingen te hebben overtroffen, zo verklaart Permane. "De vloer werkte zoals verwacht. Sterker nog, de vloer werkte zelfs beter dan dat we verwacht hadden. En dat is een positieve noot die we meenemen van dit weekend. Het ziet er naar uit dat we de trend van nieuwe onderdelen op de auto zetten zonder ze veel te testen zullen doorzetten. Dit is iets waar we zelfvertrouwen in gekregen hebben na vorig jaar." "Steeds meer updates en onderdelen gaan door. Zo hebben we weer iets voor Miami, en weer iets anders voor in Imola. Ik weet nog niet zo goed te zeggen wat dit ons gaat opleveren, maar er komt zeker nog een tiende aan, misschien daarna zelfs nog één." "Er zit dus nog genoeg aan te komen en we hebben het vertrouwen dat alles de eerste keer werkt. We kunnen nu binnen een aantal ronden zien of iets werkt of niet. Ook na de kwalificatie zagen we dat de updates prima opereren."

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"