Aston Martin presenteerde woensdag de AMR12, hun allereerste Formule 1-wagen in meer dan zestig jaar. Technisch directeur Andy Green doet uit de doeken wat nu precies de link is met Mercedes dit jaar en hoe de integratie de afgelopen jaren is verlopen. Hij geeft een doodeerlijk antwoord ten overstaan van geselecteerde media, waaronder RacingNews365 . "We hebben geen idee wat Mercedes heeft gedaan. Het concept van de auto is honderd procent Aston Martin. De koers die we twee jaar geleden hebben ingezet, ligt alweer ver achter ons en we hebben sindsdien enorm veel geleerd. Het was een uitdaging voor ons en ik denk dat wel veel goed werk hebben geleverd, maar afgelopen jaar hebben we ook een paar fouten gemaakt. Daar hebben we van geleerd en we hebben het rechtgezet voor de 2021 auto. We zijn daarom optimistisch over de prestaties van de auto. We zijn al met al blij met de beslissing die we twee jaar geleden hebben genomen." Hoewel dit seizoen nog moet beginnen, zijn bij Aston Martin alle pijlen al op volgend jaar gericht. "De grootste uitdaging die we op dit moment zien is de auto voor 2022 die er aan zit te komen", legt Green uit. "En die is echt significant anders dan wat we tot nu toe hebben gedaan. Het neemt wel een hele hoop resources in beslag die we normaal gesproken in dit seizoen zouden steken. Er zit nog heel veel potentie in de 2021-auto en onze grootste uitdaging is om het maximale eruit te halen in de tijd die ons is gegeven." Green wil ook nog wel wat kwijt over de omstreden Mercedes-brake ducts waar het team voor bestraft werd. Nadien mocht men er wel mee doorrijden. "Het was een moeilijke periode afgelopen jaar, maar die hebben we nu achter ons gelaten. De regels zijn helder en we weten waar we aan mogen werken en waaraan niet. We zijn blij met de reglementen hoe ze nu zijn. We maken ons totaal geen zorgen over hoe we de auto in de winter hebben ontwikkeld."
Meest gelezen