Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Analyse: Aerodynamica Red Bull zeker niet het enige sterke punt van de RB20

De eerste trainingsdag voor de Formule 1 GP van Bahrein bood een concrete gelegenheid om de auto's van dichtbij te bekijken in de pitstraat van Sakhir. De aandacht was vrijwel volledig gericht op de Red Bull RB20, waarbij een nauwkeurige observatie van de details van de auto van Verstappen en Perez duidelijk maakte dat het aerodynamische concept niet het enige sterke punt is.

MP0 1108
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Michael Potts/RN365

Dat wil zeggen, de extreme aerodynamica alleen, hoe effectief ook, is niet genoeg om het voordeel over de concurrentie te verklaren. De aanpak van Adrian Newey en Pierre Wache bestond uit het optimaliseren van de auto als geheel, te beginnen bij de dynamische eigenschappen. In feite werden het chassis en met name de wielophangingen verfijnd om het platform te creëren waaromheen de aerodynamica van de RB20 werd verfijnd. Zonder een perfecte dynamische balans zouden de aerodynamische prestaties immers veel minder doorslaggevend zijn.

Een interessant element dat benadrukt hoe het dynamische platform van de auto tot het uiterste is doorgevoerd, is de voorwielophanging. Twee details springen in het oog: aan de ene kant de helling van de voorarmen van de bovenste draagarm, die niet alleen het voor- en achterover hellen van de auto verminderen, maar ook het rollen om de lengte-as van de auto wordt daardoor nagenoeg uitgebannen.

'Finetunen'

Verder valt de verbindingsstang (foto hierboven) op die in het chassis is ingebouwd tussen de twee ophangingspunten aan de voorkant van de ophanging. Deze centrale verbinding werkt als een soort torsiestang die de trillingen van de voorkant dempt en dat op een volkomen legale manier, waarbij het ook voor een stijver geheel van de opbouw zorgt.

Helemaal nieuw is het niet, want we zagen het ook al, zij het in een smallere uitvoering, op de RB18 en RB19. Het verfijnen van de dynamiek van deze auto brengt een uitdaging met zich mee die tijdens de tweede trainingssessie zichtbaar werd. Het gaat daarbij om de gevoeligheid voor minimale veranderingen in de afstelling. Dus als de perfecte balans vanwege minimale verkeerde setup-keuzes of variabele omstandigheden, bijvoorbeeld de wind, niet wordt bereikt, kan het verwoestende potentieel van de RB20 niet volledig tot uiting komen.

Toch lijkt het niet genoeg om hun rivalen hoop te bieden, in feite is het voor de ingenieurs uit Milton Keynes gewoon een kwestie van het 'finetunen' van de RB20, iets wat geen serieus probleem zou moeten zijn.

Praat mee!

Viaplay
x
Max "Wolff zei tegen Verstappen: 'Neem Marko mee naar Mercedes'"