Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun

F1-stand

  • 1 HAM 162
  • 2 BOT 133
  • 3 VET 100
VT1 vr 21 jun 11:00 12:30
VT2 vr 21 jun 15:00 16:30
VT3 za 22 jun 12:00 13:00
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Frankrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Analyse: bandenproblemen en slimme strategieën op Red Bull Ring

Niemand gaf een cent voor de kansen van Red Bull Racing, voorafgaand aan haar thuisrace in Oostenrijk. Max Verstappen en Daniel Ricciardo hadden hun wagens tijdens de kwalificatie op de plaatsen vijf en zeven gezet, om dankzij de gridstraf van Sebastian Vettel als vierde en zesde te vertrekken. Waar Ricciardo de strijd voortijdig moest staken, kwam Verstappen als winnaar over de eindstreep. Het verhaal van de dag waren de banden – wat was er nou precies aan de hand in Spielberg?

Na het stilvallen van de Mercedes van Valtteri Bottas achtte de wedstrijdleiding het nodig om een virtuele Safety Car-fase uit te roepen. De rijders moeten in zo'n geval veertig procent ten opzichte van hun vorige rondetijd inleveren, om aan te tonen dat ze een stuk langzamer rijden. Een voorbeeld: een ronde van één minuut en tien seconden moet opgevolgd worden door eentje die in minstens 1.38 wordt gereden.

Omdat iedereen langzamer rijdt, is het ideaal om een pitstop te maken. Op volle snelheid zal de concurrentie voorbij razen, maar als deze tientallen seconden moet inleveren, doet het stilstaan in de pitstraat niet zoveel 'pijn' als onder normale omstandigheden. Dit was precies de reden waarom zowel Red Bull als Ferrari beide rijders binnen liet komen. De pitstop zelf duurde even lang als normaal, maar de concurrentie kon niet extreem ver uitlopen (Hamilton) of achterstand goedmaken (de Haasjes).

Dat Hamilton verstek liet gaan in die pitstopserie tijdens de VSC, was een faliekante blunder. Mercedes-strateeg James Vowles was de eerste om dat toe te geven: de Brit bood een furieuze Hamilton over de boardradio zijn excuses aan, maar toen was het kwaad al geschied.

Hamilton, die zijn supersofts had ingeruild voor een setje van de softe compound, liep razendsnel tegen meer problemen aan. De linkerachterband van de Mercedes met startnummer 44 had het zwaar te verduren en was na slechts 27 rondjes al aan vervanging toe. Eenzelfde scenario had Ricciardo kort daarvoor getroffen: de Australiër rulde zijn set nieuwe softs binnen tijdsbestek van een aantal ronden op.

Hoe kon het toch dat Verstappen en de Ferrari's geen problemen kenden, en Ricciardo en Hamilton wel? Voor wat betreft de Mercedes is het eenvoudig te verklaren. De W09 is een hork in het verkeer en Hamilton zat vast achter de Ferrari's. Aangezien de baantemperaturen op zondag een stuk hoger lagen dan op vrijdag en zaterdag – toen de softs nog de ideale compound leken – groeide een klein probleem voor Hamilton uit tot een grote.

Voor Ricciardo gold hetzelfde: de Red Bull had te kampen met 'verstoorde' rijluchten, aangezien er een Ferrari voor hem reed. De banden moesten zo extra hard werken om verloren tijd goed te maken. Dit was iets waar Verstappen op zijn beurt geen last van had – de Nederlander reed immers in niemandsland, een aantal tellen voor de concurrentie. Bovendien was de 20-jarige, op weg naar zijn vierde GP-zege, een stuk zuiniger op zijn rubber. Verstappen was het toonbeeld voor wat betreft het sparen van de Pirelli's.

Dat Ferrari geen problemen kende en bovendien 33 kostbare punten (Raikkonen werd tweede, Vettel derde) mee kon nemen uit Oostenrijk had te maken met een samenloop van goede omstandigheden. De SF71H van de Scuderia gaat een stuk relaxter om met haar banden dan dat bijvoorbeeld de Mercedes doet. De timing van beide pitstops (Vettel werd, zoals Red Bull bij Ricciardo en Verstappen deed, direct achter Raikkonen voorzien van een nieuw setje van het zwarte goud) was perfect en de uitvoering van de race ook. Had Vettel geen gridstraf gehad, dan was de racewinst vrij waarschijnlijk naar hem gegaan – en dan had Verstappen het behoorlijk wat lastiger gehad om zijn banden 'schoon' te houden.