Ferrari begint ijzersterk aan 2017 De wintertests lieten al zien dat Ferrari er erg goed bij zat, maar speelde Mercedes verstoppertje of niet? In Australië waren de beide teams erg aan elkaar gewaagd. Sebastian Vettel had een uitstekende strategie en behaalde zo de eerste zege van het seizoen. Voor het eerst in jaren ging er een Ferrari-coureur aan de leiding in het WK. De races die volgden was het vaak stuivertje wisselen tussen Hamilton en Vettel. In China reed Lewis met speels gemak naar de zege, mede doordat Vettel lange tijd vast zat achter Raikkonen en Verstappen. In Bahrein behaalde Vettel zijn tweede overwinning. In het WK bij de constructeurs was het Mercedes dat de leiding in handen had, mede doordat Kimi Raikkonen in de eerste drie races niet op het podium stond. Valtteri Bottas stond in drie van de eerste vier races op het podium en speelde daarmee ook een cruciale rol in de strijd om de wereldtitel bij de teams. Waarom was Ferrari zo succesvol? De sleutel tot het succes was met name het bandenmanagement van de Italianen. Ongeacht welk type band er onder de Ferrari lag en ongeacht in welke omstandigheden, de Ferrari ging altijd als de brandweer. Mercedes had grote problemen om de bandenslijtage onder controle te houden en de banden op de juiste temperatuur te krijgen, waardoor Ferrari een overwicht had tijdens de races. Sebastian Vettel verkeerde bovendien in bloedvorm en liet zien waarom hij viervoudig wereldkampioen is.
Mercedes slaat terug Het F1-seizoen begint vaak pas in Spanje. Op het moment dat de teams weer in Europa aankomen lanceren ze stuk voor stuk grote upgrades. De data van de wintertest en de eerste races is verwerkt door de engineers en ontwerpers. Het kost tijd om verbeteringen door te voeren en nieuwe onderdelen te testen en vervolgens te vervaardigen. Mercedes had een gigantische upgrade in Spanje met onder andere een compleet nieuwe voorkant. De W08 was bovendien op dieet geweest en verloor enkele kilo's. Daarnaast hadden de engineers de betrouwbaarheidsproblemen met de V6 opgelost, waardoor deze meer vermogen kon leveren. De bandenproblemen werden steeds verder opgelost waardoor de W08 de overhand kreeg in het titelgevecht. In Monaco kende Ferrari nog haar finest moment met de eerste 1-2 sinds 2008. Vettel en Raikkonen waren een klasse apart in de smalle straten, waar de langere W08 in het nadeel was. Het Italiaanse team pakte zelfs de leiding in het WK bij de constructeurs en profiteerde daarmee van het slechtste weekend van Mercedes in lange tijd.
Ferrari is de weg kwijt De champagne van Monaco is al lang weer vergeten bij de Italiaanse Scuderia. Het Formule 1 circus reisde af naar de (semi) snelle circuits van Montreal, Baku, Red Bull Ring en Siverstone. Daar werd direct pijnlijk duidelijk dat de krachtbron van Mercedes nog altijd een klasse apart is. Ferrari daarentegen sloeg de plank in een aantal races mis. In Canada, Baku en Engeland was het verschil met Mercedes aanzienlijk. Met name tijdens de kwalificatie in Baku en de race in Engeland werd pijnlijk zichtbaar dat Mercedes de overhand krijgt in de WK strijd. Meer dan één seconde bedroeg de achterstand tijdens de kwalificatie voor de GP van Azerbeidzjan en in Engeland was de opmars van de als negende gestarte Bottas indrukwekkend. Vooraan was het Lewis Hamilton die dicteerde. Ferrari nam een gok met de banden om voor een extreem lange tweede stint te kiezen. De gok werd afgestraft met twee lekke banden, waardoor Vettel veel punten verloor en slechts als zevende over de finish kwam.
Cruciaal in de titelstrijd zijn de prestaties van de tweede rijders Bottas en Raikkonen
Raakt Vettel de leiding in het WK kwijt? Nog één schamel puntje heeft Vettel over in de strijd in het WK. De druk begint toe te nemen bij de Italiaanse renstal en president Marchionne eist nieuwe zeges van het team. In Hongarije liggen daar direct de grootste kansen. Op het 'Mickey mouse' circuit is Ferrari in het voordeel door de kortere wielbasis. De races direct na de zomerstop, België en Italië, lijken een kolfje naar de hand te zijn voor de snelle Mercedes-krachtbron. Daarbij komt dat gridstraffen boven het hoofd van Vettel en Raikkonen hangen. Cruciaal in de strijd voor de wereldtitel bij de teams is de rol van de tweede rijder. Daar waar Bottas zich voorin nestelt en al twee races won, staat Raikkonen pas op drie schamele podiumplaatsen. Door zijn zwakke presteren kan Ferrari de titel bij de constructeurs waarschijnlijk wel vergeten. De achterstand op Mercedes bedraagt nu al liefst 55 punten. Mercedes is op stoom gekomen en de grote vraag is of Ferrari in de tweede seizoenshelft opgewassen is tegen de Duitse Pferdesträrke van de V6-motor.
Meest gelezen