Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 BOT + 18.056
  • 3 LEC + 18.985
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 LEC + 2.724
  • 3 BOT + 18.960
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 BOT + 24.928
  • 3 LEC + 30.117
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul

F1-stand

  • 1 HAM 223
  • 2 BOT 184
  • 3 VER 136
VT1 vr 26 jul 11:00 12:30
VT2 vr 26 jul 15:00 16:30
VT3 za 27 jul 12:00 13:00
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Duitsland
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Ferrari

Hiermee worstelt Ferrari dit F1-seizoen in de strijd tegen Mercedes

De problemen reiken bij Ferrari verder dan alleen de langzaam opborrelende spanningen tussen Sebastian Vettel en Charles Leclerc. Het is vooral de ontwerpfilosofie van de Italiaanse renstal die maar op bepaalde Grand Prix-circuits uit de verf komt, aldus enkele kenners.

Ferrari werd tot favoriet gebombardeerd na de wintertestweken op het Circuit de Barcelona-Catalunya, maar werd genadeloos verslagen door Mercedes in de eerste Grand Prix op het stratencircuit van Melbourne. Twee weken later was Ferrari wel sneller in Bahrein, al ontglipte Charles Leclerc de zege door een motorprobleem. In de afgelopen GP van China kon Ferrari wederom het tempo van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas niet volgen.

Opvallender: zowel in Melbourne als in China klaagde vooral Sebastian Vettel over het rijgedrag van zijn SF90, terwijl de Duitser zich tijdens de testdagen nog zo op zijn gemak voelde achter het stuur. Ook in Bahrein had Vettel het niet heel gemakkelijk, terwijl Leclerc hem vanaf de eerste sessie wist af te troeven.

Minder downforce

De problemen bij Ferrari hebben te maken met de ontwerpfilosofie van de SF90, zo stelt Marc Surer. "Vergeleken met Mercedes heeft Ferrari een auto met minder downforce gebouwd. Dat is gunstig op rechte stukken, maar juist niet in langzame en 'medium'-bochten", meldt de Zwitserse voormalig F1-coureur tegenover het Duitse Auto Bild.

"Ferrari heeft daarom ook hoge afsfalttemperaturen, zoals in Bahrein, of een ruw baanoppervlak, zoals in Barcelona, nodig om de banden goed werkend te krijgen. Daarom waren ze zo sterk in de wintertests in Bahrein. In Melbourne en China gleed de auto echter teveel door een gebrek aan grip."

Ook Nico Rosberg denkt dat Ferrari kampt met problemen op aerodynamisch vlak: "Ferrari worstelt alleen maar. Ze zitten ernaast op aerodynamisch vlak. Het downforceverlies werd in China nog geprobeerd goed te maken door met meer achtervleugel te rijden, maar ze kwamen toch tekort. Dit is niet een kwestie van 'luchtweerstand erbij betekent meer downforce'. Ze moeten kijken naar zaken als de voorvleugel en de wing end plates. Maar dat betekent veel werk en kost dus veel tijd."

Langzame bochten

Surer, die in de loop van de jaren tachtig vooral voor Arrows en Brabham in de Formule 1 racet en nu als tv-commentator werkt, verwacht dat ook de komende Grand Prix in Azerbeidzjan geen goede zal worden voor de Scuderia: "Als het in Bakoe koeler is, is dat in het nadeel van Ferrari. Op dat stratencircuit met veel langzame bochten verliezen ze dan echt tijd."

Rosberg sluit zich daarbij aan: "Op rechte stukken is Ferrari sterk, maar ik betwijfel of dat gebeurt in Bakoe. Het is lastig te zeggen of er überhaupt een circuit is waar Ferrari in het voordeel is. Ik zou Mercedes nu overal als favoriet bestempelen, zelfs op het circuit van Barcelona."

Het stratencircuit van Monaco, waar na Barcelona gereden wordt, kan wat dat betreft een nog grotere uitdaging vormen voor Ferrari, met z'n aaneenschakeling van grotendeels langzame bochten. Daarbij komt het feit dat Red Bull traditioneel gezien sterk voor de dag komt in het prinsdom.

Mattia Binotto

Gerhard Berger geeft echter een tegengeluid. De oud-Ferrari-coureur en voormalig Toro Rosso-mede-eigenaar relativeert de genoemde problemen: "Ferrari was een stuk sterker in Bahrein en Bottas was binnen bereik in China. Alleen Hamilton was daar van een andere klasse."

De Oostenrijker verwacht niet dit seizoen voor Ferrari een verloren zaak is, ondanks de eerste drie verloren races tegen Mercedes. Berger: "Ze moeten bij Ferrari het hoofd koel houden en rustig doorwerken. Mattia Binotto is daar de juiste man voor."

Zelfs als de afhankelijkheid van warmte voor Ferrari van groot belang is om goed te kunnen presteren in Grand Prix-weekends, ziet Berger nog geen reden voor paniek: "Als Ferrari echt hogere temperaturen nodig heeft, dan hebben ze daar juist een voordeel mee in de zomer. Want die zijn tegenwoordig nogal heet."