Ferrari werd tot favoriet gebombardeerd na de wintertestweken op het Circuit de Barcelona-Catalunya, maar werd genadeloos verslagen door Mercedes in de eerste Grand Prix op het stratencircuit van Melbourne. Twee weken later was Ferrari wel sneller in Bahrein, al ontglipte Charles Leclerc de zege door een motorprobleem. In de afgelopen GP van China kon Ferrari wederom het tempo van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas niet volgen. Opvallender: zowel in Melbourne als in China klaagde vooral Sebastian Vettel over het rijgedrag van zijn SF90, terwijl de Duitser zich tijdens de testdagen nog zo op zijn gemak voelde achter het stuur. Ook in Bahrein had Vettel het niet heel gemakkelijk, terwijl Leclerc hem vanaf de eerste sessie wist af te troeven. Minder downforce De problemen bij Ferrari hebben te maken met de ontwerpfilosofie van de SF90, zo stelt Marc Surer. "Vergeleken met Mercedes heeft Ferrari een auto met minder downforce gebouwd. Dat is gunstig op rechte stukken, maar juist niet in langzame en 'medium'-bochten", meldt de Zwitserse voormalig F1-coureur tegenover het Duitse Auto Bild . "Ferrari heeft daarom ook hoge afsfalttemperaturen, zoals in Bahrein, of een ruw baanoppervlak, zoals in Barcelona, nodig om de banden goed werkend te krijgen. Daarom waren ze zo sterk in de wintertests in Bahrein. In Melbourne en China gleed de auto echter teveel door een gebrek aan grip." Ook Nico Rosberg denkt dat Ferrari kampt met problemen op aerodynamisch vlak: "Ferrari worstelt alleen maar. Ze zitten ernaast op aerodynamisch vlak. Het downforceverlies werd in China nog geprobeerd goed te maken door met meer achtervleugel te rijden, maar ze kwamen toch tekort. Dit is niet een kwestie van 'luchtweerstand erbij betekent meer downforce'. Ze moeten kijken naar zaken als de voorvleugel en de wing end plates . Maar dat betekent veel werk en kost dus veel tijd."
Langzame bochten Surer, die in de loop van de jaren tachtig vooral voor Arrows en Brabham in de Formule 1 racet en nu als tv-commentator werkt, verwacht dat ook de komende Grand Prix in Azerbeidzjan geen goede zal worden voor de Scuderia: "Als het in Bakoe koeler is, is dat in het nadeel van Ferrari. Op dat stratencircuit met veel langzame bochten verliezen ze dan echt tijd." Rosberg sluit zich daarbij aan: "Op rechte stukken is Ferrari sterk, maar ik betwijfel of dat gebeurt in Bakoe. Het is lastig te zeggen of er überhaupt een circuit is waar Ferrari in het voordeel is. Ik zou Mercedes nu overal als favoriet bestempelen, zelfs op het circuit van Barcelona." Het stratencircuit van Monaco, waar na Barcelona gereden wordt, kan wat dat betreft een nog grotere uitdaging vormen voor Ferrari, met z'n aaneenschakeling van grotendeels langzame bochten. Daarbij komt het feit dat Red Bull traditioneel gezien sterk voor de dag komt in het prinsdom. Mattia Binotto Gerhard Berger geeft echter een tegengeluid. De oud-Ferrari-coureur en voormalig Toro Rosso-mede-eigenaar relativeert de genoemde problemen: "Ferrari was een stuk sterker in Bahrein en Bottas was binnen bereik in China. Alleen Hamilton was daar van een andere klasse." De Oostenrijker verwacht niet dit seizoen voor Ferrari een verloren zaak is, ondanks de eerste drie verloren races tegen Mercedes. Berger: "Ze moeten bij Ferrari het hoofd koel houden en rustig doorwerken. Mattia Binotto is daar de juiste man voor." Zelfs als de afhankelijkheid van warmte voor Ferrari van groot belang is om goed te kunnen presteren in Grand Prix-weekends, ziet Berger nog geen reden voor paniek: "Als Ferrari echt hogere temperaturen nodig heeft, dan hebben ze daar juist een voordeel mee in de zomer. Want die zijn tegenwoordig nogal heet."
Meest gelezen