Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Formule 1 Grand Prix Bahrein 2019

Analyse kwalificatie: problemen voor Red Bull, Ferrari terug aan het front

Het contrast tussen de kwalificaties voor de Grand Prix van Australië en Bahrein kon haast niet groter. Mercedes domineerde de eerste, Ferrari de tweede. En Red Bull? Dat likt haar wonden nadat het moest knokken met subtoppers.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Ferrari ijzersterk

De vorm van de wintertest is terug in Bahrein. Op het eerste ‘echte’ circuit van 2019 hielden de Italianen al het hele weekend huis. De snelheid over één ronde is ongekend, waarbij het team in alle drie de sectoren domineert.

Red Bull-teambaas Christian Horner toonde zich onder de indruk van de acceleratie en rechtelijnsnelheid van Ferrari. Met name in de eerste sector wist niemand in de buurt te komen van de tijden van Ferrari.

Red Bull komt veel tekort

Negen tienden gaf Max Verstappen toe op Charles Leclerc. Een gigantisch gat, waarbij de Red Bull-coureur zelfs moest knokken met de Haas van Kevin Magnussen en de McLaren van Carlos Sainz. Degene die dat voor aanvang van dit weekend had geroepen werd voor gek verklaard. Pierre Gasly stelde wederom teleur en start zondag slechts als dertiende.

Red Bull komt op alle fronten tekort: vermogen, topsnelheid, downforce en grip. Over één ronde bevindt het team zich in Bahrein in de subtop, iets waar het allerminst tevreden mee is. De ronde van Verstappen werd geroemd door motorleverancier Honda en ook de Nederlander zelf was eerlijk: hij had zo maar een paar posities naar achteren kunnen staan. Het is te danken aan een zeer strakke ronde dat Verstappen niet als zevende of achtste op de grid staat.

Beste sectortijden Leclerc versus Verstappen:

  • Sector 1: 27,762 / 28,138
  • Sector 2: 38,066 / 38,331
  • Sector 3: 22,036 / 22,283

De alom geprezen Honda-motor komt in Bahrein duidelijk tekort ten opzichte van de krachtbronnen van Mercedes en Ferrari en mogelijk zelfs Renault. Over een ronde is de Honda-motor niet opgewassen tegen het geweld van de twee titelkandidaten. Verstappen noteerde slechts een achttiende positie in de topsnelhedentabel en kwam acht kilometer per uur tekort ten opzichte van Vettel. Ook bij de andere drie meetpunten op het circuit waren de Red Bull-coureurs nooit in de top te vinden.

Red Bull wijt haar problemen grotendeels aan de C3-band (de rode band) waarop tijdens de kwalificatie gereden werd. Verstappen en Gasly klaagden over gebrek aan grip en onbalans in de auto. Het team hoopt tijdens de race in de tweede stint, op de medium band, tijd goed te kunnen maken en zo Verstappen toch in staat te kunnen stellen om te vechten voor het podium. Op vrijdag was de Nederlander het snelste op deze band tijdens de long run.

			© Ferrari
	© Ferrari

Mercedes dichterbij dan gedacht

Slechts drie tienden gaf Lewis Hamilton toe op Charles Leclerc en Sebastian Vettel had hij al bijna te grazen. De Duitse renstal haalde na afloop van de kwalificatie opgelucht adem dat het gat zo klein was. De Duitse renstal bezet de volledige tweede rij. Teambaas Toto Wolff erkende dat zijn motorendivisie werk te verrichten heeft: “We komen snelheid tekort op de rechte stukken en gaan dat grondig analyseren.”

Ander beeld tijdens de race?

Tijdens de race komt het zondag aan op bandenmanagement. De coureur die het beste om weet te gaan met de bandenslijtage kan op het Bahrain International Circuit zijn slag slaan. Het circuit is zwaar voor de banden en als de banden eenmaal over de ‘klif’ zijn, kan het verval in rondetijd groot worden.

Een eenstopper behoort tot de mogelijkheden volgens bandenleverancier Pirelli, waarbij de teams dan moeten wisselen naar de harde band. Een band die dit weekend niet gebruikt is door de topteams, wat deze strategie ook meteen onwaarschijnlijk maakt. De tweede snelste strategie is een soft-medium-medium met twee stops, waarbij Ferrari en Red Bull nog wel de beschikking heeft over twee sets van de medium band. Mercedes heeft nog één set van de medium en één set van de harde band.

RN365 Nieuwsdossier GP Bahrein 2019

Het belangrijkste nieuws over de Grand Prix van Bahrein vind je hier. Scroll of swipe door de artikelen en lees ze met een druk op de knop.