vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Daniel Ricciardo

Analyse: Max Verstappen gaat Daniel Ricciardo missen bij Red Bull

Na 100 Grands Prix kwam er een einde aan het dienstverband van Daniel Ricciardo bij Red Bull Racing. De goedlachse Australiër neemt de gok door over te stappen naar Renault, waarmee er ook een einde komt aan het 'dream team' Ricciardo en Max Verstappen. Een teamgenoot die de Nederlander zeker gaat missen in de toekomst.

In 2014 maakte het grote publiek kennis met Ricciardo die overkwam vanuit het opleidingsteam van Toro Rosso. Een verademing voor de top van de autosport, want tussen de saaie koppies viel de brede glimlach van 'the honey badger' flink op. Goedlachs, vrolijk en speels, altijd had Daniel zijn woordje klaar. De verfrissing deed denken aan de komst van de, destijds piepjonge, Sebastian Vettel bij Red Bull enkele jaren eerder.

Het seizoen 2014 werd het jaar van de Aussie die zijn doorbraak kende. Al in zijn eerste race, nota bene zijn thuisrace, eindigde hij als tweede. Enkel een diskwalificatie kon hem van een sensationeel debuut voor Red Bull afhouden, maar de toon was gezet. Ricciardo lachte nog harder in zijn vuistje toen hij in Canada zijn eerste Grand Prix won op een voor hem kenmerkende manier: hij kwam van ver, had een inhaalrace en toonde lef.

Eerlijk is eerlijk, Ricciardo had alles in huis om het label 'toekomstig wereldkampioen' te krijgen. Zijn races waren snaarstrak, zijn inhaalacties een verademing en zijn perspraatjes lekker luchtig. Daniel was 'the hottest boy in F1' en niet te vergeten: hij profiteerde optimaal van een uitgebluste Vettel. De Duitser die na vier wereldtitels op rij dat seizoen het heilige vuur niet had.

Toen Vettel zijn overstap maakte naar Ferrari was Ricciardo de aangewezen man om Red Bull nieuwe successen te bezorgen, maar het liep anders. In 2015 had hij het moeilijk met Daniil Kvyat en in 2016 verscheen de piepjonge Max Verstappen ten tonele. Een frisse wind bij Red Bull die zorgde voor een ijzersterk duo op én buiten de baan. Foutloos was Verstappen in zijn eerste seizoen allerminst, maar hij groeide in de seizoenen die volgde razendsnel.

Bijna drie seizoenen lang mochten we genieten van alle grappen en grollen van dit duo. Ondanks dat de resultaten van Red Bull niet voldeden aan de verwachtingen, meestrijden voor de titel(s), was de sfeer altijd uitstekend. Daarin had Ricciardo een zeer groot aandeel. De man is zo ontzettend positief, dat als hij begrafenisondernemer zou zijn mensen lachend een begrafenis verlieten.

Ondanks dat Ricciardo in 2018 als een bokser in te touwen hing en keer op keer moest incasseren bleef hij altijd positief. Natuurlijk klonk er een keer een luide 'fuck' toen hij kookte van woede en teleurstelling na wéér een technisch falen. Maar, Ricciardo bleef altijd Ricciardo, hoe pijnlijk het ook werd dat hij al vijftien races lang niet meer op het podium stond, terwijl Verstappen in die races uitgroeide tot de absolute smaakmaker.

Tekst gaat verder onder foto.

Nooit klonk er één negatief woord over Red Bull of over Max Verstappen uit de mond van Ricciardo. Ook na de bekendmaking van zijn overstap naar Renault opereerde de Australiër als onderdeel van een team. Dat hij vertrekt heeft twee redenen: allereerst zag hij Verstappen steeds verder groeien en de overhand krijgen. Ten tweede stond hij al ruim 10 jaar onder contract bij de Red Bull-familie en was hij toe aan vernieuwing. Ja, met een financieel interessant contract.

Waarom Max zijn maatje Daniel gaat missen? Om alles wat hierboven beschreven staat. Een team is zo sterk als haar zwakste schakel, en een team draait om eenheid, vertrouwen, gevoel en respect. Ricciardo had alles wat een ideale teamplayer in huis heeft én bovendien was zijn snelheid prima in orde. Op en buiten de baan was Ricciardo een teamplayer, met een gouden smile. Daarnaast beschikte hij over de ervaring en het talent om het team naar voren te helpen.

De komst van Pierre Gasly is voor Red Bull een relatieve gok, waarvan de uitkomst nog onzeker is. Slechts één jaar Formule 1-ervaring, tegenover de jarenlange ervaring van Ricciardo. Voor Verstappen is het te hopen dat Gasly in de buurt komt van zijn niveau en ook een wezenlijke bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van de auto, iets waarover bij Ricciardo geen twijfel bestond.

Gasly kende in 2018 een seizoen met hoogte- en dieptepunten. Een vierde plaats in Bahrein was briljant, maar in de slotfase van het seizoen kwam daar plots Brendon Hartley om de hoek kijken. De 'Kiwi' die niet bekend staat vanwege zijn bijzondere talent, wist steeds vaker partij te bieden aan zijn Franse teamgenoot. Wisselvalligheid die ook hoort bij een rookie, maar die plaats moet maken voor stabiliteit volgend seizoen bij Red Bull.

Verstappen moet in 2019 de kar voor Red Bull alleen trekken, iets waar hij klaar voor is. Van Gasly mag je niet verwachten dat hij na een seizoen in staat is om het niveau van Ricciardo, dan wel Verstappen te evenaren. Daarbij gaat het niet alleen om de snelheid op de baan, maar ook het onderdeel zijn van het team, de druk van een topteam en zaken als het afstellen van een auto.

Ongeacht hoe 2019 verloopt voor Verstappen en Ricciardo, de vrolijkste kerel uit de paddock zal op sommige momenten zeker gemist worden bij Red Bull.