Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Nieuw F1-team mikt op 2024, ondanks 'zeer teleurstellend onthaal'

Mario Andretti blijft achter de schermen hard werken aan toetreding tot de Formule 1 per 2024. Dit terwijl enkele teams niet overliepen van enthousiasme, aangezien de formatie van Andretti 'niks toe te voegen' zou hebben.

Start Hungary
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Dat de familie Andretti toe wil treden tot de Formule 1 is algemeen bekend. Ze leken op enig moment dichtbij een akkoord tot overname van Sauber, maar dat verhaal ging niet door. Het verlangen van Andretti stuitte op veel weerstand vanuit de Formule 1, onder andere van de Mercedes- en Red Bull-teambazen, respectievelijk Toto Wolff en Christian Horner. Zij zijn van mening dat een nieuw team werkelijk iets toe moet voegen aan de sport en zien liever fabrieksformaties toetreden.

"Het onthaal was tot dusverre ronduit teleurstellend", erkent Mario Andretti in gesprek met Planet F1. De voormalig F1-wereldkampioen laat zich daar niet door tegenhouden. In tegendeel: "We werken door alsof we al een definitieve 'go' hebben gekregen. We geven niet op. We nemen dit project uiterst serieus en we zijn bereid het soort investering te doen dat nodig is."

Hiermee doelt Andretti onder andere op het entreegeld van 200 miljoen dollar. Dit moet een nieuw team betalen, waarna dat geld verdeeld wordt onder de reeds bestaande team, omdat die teams op termijn aan prijzengeld in moeten leveren als de totale som niet langer over tien teams, maar over elf teams verdeeld moet worden.

Andretti: "We willen meedoen voor de lange termijn"

"We vragen ons weleens af waarom we dat gebrek aan respect verdiend hebben", aldus Andretti. "We hebben het beste voor met de sport. Zeker met een kalender met 24 Grands Prix ligt het risico op de loer dat een team eens een race moet missen en dan garandeert een elfde team toch een volle startgrid."

"Ik denk bovendien dat we wél iets toe kunnen voegen. Daarom werken we gestaag door. We kunnen garanderen dat we voor de lange termijn toe willen treden. Dat vraagt om een enorme investering en we zijn bereid die investering te doen. Je zou verwachten dat dat wordt toegejuicht... Maar goed, we blijven vechten en doen alles wat er van ons gevraagd wordt. Noem het en we doen het. Meer kunnen we ook niet doen."

Andretti heeft de hoop op een F1-debut in 2024 nog niet opgegeven. Een harde deadline voor het project is er niet. Er is geen moment vastgesteld waarop de pogingen gestaakt zullen worden: "Die lijn is nog niet getrokken. We geloven in wat we doen en dat is ook belangrijk. We werken op alle mogelijke vlakken en er zijn genoeg mogelijkheden om door te gaan met dit project."

Ook interessant:

Verstappen moet even wachten op zijn tweede Formule 1-wereldtitel

De Grand Prix van Singapore staat voor de deur en dat betekent natuurlijk dat de mannen van RacingNews365 in de nieuwste Formule 1-podcast weer uitgebreid vooruitblikken op het raceweekend. Beluister de podcast hieronder!

15 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking F1 zet streep door de vierde race van 2023