Zodoende kreeg Verstappen een tijdstraf van vijf seconden aan zijn broek - en daarmee verloor hij zijn podiumplaats. De Amerikaanse fans, die het Circuit of the Americas met enkele tienduizenden hadden bevolkt, staken hun teleurstelling niet onder stoelen of banken: boegeroep volgde vanaf de tribunes.
De Formule 1 en de Verenigde Staten - het is niet vaak een gelukkige combinatie geweest, vooral niet in het eerste decennium van deze eeuw. In 2005 konden veertien van de twintig rijders niet van start gaan omdat bandenfabrikant Michelin haar zaakjes niet voor elkaar had. Het dramatische verloop van die race zorgde er mede voor dat de Amerikaanse GP na 2007 van de kalender verdween. Sinds 2012 zijn de States weer vertegenwoordigd op de Formule 1-kalender, middels het Circuit of the Americas in Texas. Dat Amerikanen niet wild zijn van het strak volgen van de regeltjes bleek toen Verstappen zoals bovengenoemd vorig jaar tegen een straf aanliep. De autoriteiten zijn echter niet bang dat de Texaanse fans de F1 links laten liggen door het echec van 2017. Althans, dat meent enkelvoudig Formule 1-wereldkampioen Mario Andretti, als hem daar naar wordt gevraagd door Racingnews365 . "Nou", denkt de 78-jarige racelegende hardop na, "controverse scoort juist altijd wel goed. Allereerst denk ik niet dat mensen weg zouden blijven door wat er vorig jaar is gebeurd - ook al sloeg de straf natuurlijk helemaal nergens op - maar het zou zelfs wel een positieve weerslag kunnen hebben op de kaartverkoop." "Mensen zijn nu misschien wel extra benieuwd hoe Max Verstappen het er vanaf brengt. Dat hij leven in de brouwerij brengt, mag inmiddels duidelijk zijn." Andretti erkent dat er vorig jaar fans de baan verlieten met een nasmaak, omdat velen de inhaalactie van Verstappen erg konden waarderen. "Echter: er is een compleet jaar voorbij gegaan sinds toen, en er zijn nieuwe redenen waarom fans de F1 willen bezoeken. Ze zijn erg geïnteresseerd of Lewis Hamilton zijn vijfde titel kan veroveren op het COTA, of dat Sebastian Vettel hem eindelijk eens een spaak in het wiel kan steken." Over het gebeuren van 2017 is Andretti resoluut. "Als Max die actie niet had doorgezet, dan waren ze gecrasht. Ik snap dus nog steeds niet waarom hij überhaupt een straf kreeg."
Meest gelezen