Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Cadillac F1 Team

Andretti waarschuwt concurrentie voor gloednieuw F1-team

Cadillac zal met hoge verwachtingen in de Formule 1 beginnen in 2026. Maar Mario Andretti, die aan het hoofd van de onderneming staat, heeft er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen.

Mario Andretti
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

In 2026 zal er voor het eerst in tien jaar tijd weer een volledig nieuw team op de grid staan. Het team van Cadillac en General Motors wordt het eerste team dat er geheel nieuw instapt sinds Haas in 2016. Het team bouwt voort op de basis die al gelegd is door Andretti, al draagt het team die naam inmiddels niet meer. Desondanks is Mario Andretti, de Formule 1-kampioen van 1978, nog wel betrokken bij het team. Tegenover Auto, Motor und Sport spreekt hij uit dat hij alle vertrouwen in het team heeft. 

"De Formule 1 kan volledige toewijding verwachten van een gigant als General Motors. Ze zijn erg trots. Kijk bijvoorbeeld naar hoe succesvol ze zijn in het GT-racen. Ze leveren geen half werk. Ze zijn ambitieus en hebben grote doelen. Ik heb er alle vertrouwen in dat ze die kunnen bereiken. Alle fabrikanten die bij onze sport betrokken zijn, zijn serieus. De engineers weten nu dat ze werken aan iets wat in 2026 daadwerkelijk op de baan zal staan. Eerder was die garantie er niet, alleen het geloof dat alles goed zou komen."

Dat Cadillac in 2026 aan de startlijn verschijnt komt eigenlijk wel goed uit. Dat jaar gaat er namelijk een nieuwe serie regels in voor de motoren en de aerodynamica. "De nieuwe reglementen dwingen iedereen om vanaf nul te beginnen", vervolgt Andretti. "Dat zal ons helpen. Het zou moeilijker zijn geweest als we waren begonnen op een moment dat de regels al drie tot vier jaar stabiel waren. Starten in 2026 geeft ons een betere kans om op een redelijke basis te beginnen. We profiteren ook van het feit dat we veel hebben kunnen voorbereiden omdat we nog niet onder de windtunnel- en budgetplafondregels vielen."

Lange aanloop

De aanloop naar de komst van Cadillac verliep zeker niet zonder slag of stoot. Andretti en de Formule 1 steggelden ruim anderhalf jaar over de hele kwestie en er kwam pas schot in de zaak toen Michael Andretti en Liberty Media-CEO Greg Maffei allebei hun positie verlieten. Dat, gecombineerd met het verdwijnen van de naam 'Andretti', zorgde er uiteindelijk pas voor dat het elfde team dan toch goedgekeurd werd door de Formule 1. 

Mario Andretti wil weinig woorden vuil maken aan het proces. "Het enige doel was om een Amerikaans team op de grid te krijgen en dat hebben we bereikt. Michael is ook blij, ook al heeft hij zich teruggetrokken uit het project. Hij zei simpelweg: 'Als ik het obstakel ben, dan maak ik de weg vrij'. Terugkijkend hadden we sommige dingen zeker beter kunnen doen. Maar ik kijk nooit terug, alleen vooruit. Uiteindelijk telt alleen of je de finish haalt."

"Het gaat om het doel, ongeacht hoe het team ook heet. Het belangrijkste is dat het succesvol is. Zonder ons zou het project niet zijn ontstaan en zonder ons zou het General Motors niet hebben bereikt. Het zou een grote fout zijn geweest om ons af te wijzen, want het zou niet goed zijn ontvangen in Amerika. Dit is geen zeepbel die straks knapt, dit is een verbintenis voor de lange termijn."

De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.

Download de F1-kalender

Praat mee!

Viaplay
x
F1-schandalen Liegende Hamilton wordt gediskwalificeerd