Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Alpine F1 Team

Arme, arme, árme Jack Doohan

Het Formule 1-seizoen 2025 is nog niet begonnen, maar als we de wildste verhalen moeten geloven, zit Jack Doohan bij Alpine nu al op de wip. Waar heeft hij dat aan verdiend? Nou, nergens aan...

Doohan Abu Dhabi
Column
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Hoewel we het met Alpine in het gunstigste geval over een goede middenmoter hebben, stond het team waarin Flavio Briatore als nooit te voren aan de touwtjes trekt, toch centraal in één van de meest veelbesproken topics van de afgelopen, lange Formule 1-winter. Het gaat natuurlijk over de kwestie Jack Doohan vs. Franco Colapinto, of moeten we misschien zeggen Jack Doohan vs. Flavio Briatore én Franco Colapinto.

De flamboyante, keiharde zakenman heeft er namelijk werk van gemaakt om de Argentijn naar Alpine te halen. Daar zullen, hoe gewiekst Briatore als onderhandelaar ook is, de nodige miljoenen mee gemoeid zijn geweest. Is hij daarmee de duurste reservecoureur ooit? Het zou zomaar kunnen en dat doet meteen ook vermoeden dat hij meer is dan alleen die functieomschrijving die naar buiten toe gecommuniceerd was.

Colapinto was na zijn wervelende debuut een enorme hype en terecht, maar daarna heeft hij genoeg laten zien om die hype net zo snel weer te doen verstommen. Hij reeg de schadegevallen aaneen, precies waarom Logan Sargeant eerder uit de auto werd gezet.

Vanuit Williams snap ik de keuze om Colapinto te laten gaan. Het is ondanks het aantrekken van een titelsponsor nog altijd één van de kleinere teams. Dan is het helemaal niet gek gedacht om gegarandeerde miljoenen aan te nemen in plaats van dat je het sponsorgeld dat de Argentijn meeneemt af moet zetten tegen de schades die hij rijdt op het moment dat je hem alsnog in de auto zet. Natuurlijk, dat is gechargeerd, maar het is één mogelijk scenario. Op basis van zijn laatste races is het nogal gewaagd om te stellen dat hij garant zou staan voor succes, een ander mogelijk scenario.

Daarom heb ik ook zo te doen met Jack Doohan. Als we de wildste geruchten moeten geloven, is hij zijn zitje na een x-aantal races al praktisch kwijt. En zelfs als die verhalen niet waar zijn, krijgt de Australiër dit soort verhalen natúúrlijk mee en is het Alpine dat het nalaat die geruchten de kop in te drukken. Sowieso heb je dan een verkeerde aan Briatore. Die is qua hardheid misschien nog wel de overtreffende trap van Helmut Marko en ja, misschien is dat ook nodig om te slagen in de sowieso al harde wereld van de Formule 1.

Maar toch. Doohan lijkt al 1-0 achter te staan, zonder dat hij ook maar is opgesteld. Hij reed de race in Abu Dhabi, maar dat was een last minute invalbeurt en in alle eerlijkheid heeft hij die race nauwelijks een voet verkeerd gezet. Hij reed niet de sterren van de hemel, maar dat deed Colapinto datzelfde weekend evenmin. Doohan heeft nog niks verkeerd kunnen doen, maar toch hijgt iemand in zijn nek die wel al aantoonbaar meermaals de fout in is gegaan.

De vraag rijst dan ook of Doohan een eerlijke kans krijgt. Maar wat als hij wél de sterren van de hemel rijdt? Staat Briatore dan toe dat Colapinto de duurste bankzitter in de Formule 1 wordt of houdt hij dan nog vast aan zijn principes en ideeën? De tijd zal het leren. Tot die tijd kan ik alleen maar zeggen 'hup Jack, zet 'm op!'. 

De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.

Download de F1-kalender

Praat mee!

Viaplay
x
Horner Boude claim over Red Bull Verstappen: "Dan goed voor vier polerondjes op rij"