Liberty Media zet nog altijd in op een budget cap waarbij de Formule 1-teams maximaal 150 miljoen dollar per jaar uit mogen geven. Een schijntje vergeleken met de budgetten van 350 tot 425 miljoen dollar die de teams van Ferrari en Mercedes uitgeven. Bang voor een terugval, mocht een budget cap er komen, is Ferrari-teambaas Maurizio Arrivabene niet. "De budget cap heeft geen invloed op de prestaties van ons team, omdat onze prestaties voortkomen uit het werk dat onze professionals verzetten en de kwaliteit die zij leveren", laat de Italiaan desgevraagd weten. "Een budget cap zal ervoor zorgen dat zij uitgedaagd worden om nog creatiever te worden. Maar, als je de juiste getalenteerde mensen hebt binnen je organisatie kan het je zelfs helpen. Dan denk ik aan het ontwikkelen van het chassis, de aerodynamica en de motor."
Arrivabene is voorstander van het verlagen van de kosten voor Formule 1-teams, maar waakt wel voor ontwikkelingsvrijheid voor de teams. "Kostenreductie is goed want in de afgelopen vijf jaar zijn de kosten extreem toegenomen. De hoeveelheid geld die teams nu besteden is erg belangrijk. Voor ons als autofabrikant is het ook een investering, zeker op motorisch vlak. Hierbij investeren we in technologie die we toe kunnen passen in onze straatauto's." "We mogen de 'kleine' teams niet uit het oog verliezen. Vanuit dat oogpunt is een budget cap mogelijk een goede ontwikkeling, omdat het veld dichter bij elkaar kan komen. Voor ons is belangrijk dat het DNA van de sport en Ferrari behouden kan blijven. We vinden het daarom erg belangrijk dat we onze prestaties en R&D (research and development, onderzoek en ontwikkeling, red.)door kunnen blijven richting onze straatauto's."
Meest gelezen