Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Assen zoekt 20 miljoen per jaar voor F1 Grand Prix Nederland

De Formule 1 Grand Prix van Nederland 2021. Het affiche wordt steeds realistischer en er zijn al de nodige hobbels genomen. Nu het circuit bijna geschikt is om de felbegeerde Grade 1 licentie te verkrijgen volgen er nog meer hobbels.

Het TT Circuit van Assen weet wat het moet doen om een Grade 1 licentie te verkrijgen. De licentie die benodigd is om Formule 1 evenementen te organiseren op het circuit. Deze aanpassingen zijn in de basis vrij eenvoudig. Kerbstones, vangrails, paar uitloopstroken en een verlenging van de Veenslang. Om DRS te kunnen gebruiken moet het rechte stuk minimaal 800 meter lang worden. Aanpassingen die ongeveer 2 miljoen euro kosten. TT voorzitter Arjan Bos wil dat het TT Circuit van Assen deze kosten voor haar eigen rekening neemt. De FOM moet vervolgens het circuit nog toetsen op de geschiktheid van de pitboxen, infrastructuur, persruimtes, hospitality e.d. Als alles goedgekeurd is, eventueel na aanpassing, dan pas komt het circuit in aanmerking voor de felbegeerde Grade 1 licentie. Dan komt er het punt waarop het stokje overgenomen moet worden door een investeerder. Deze investeerder moet zorgen dat er financiële middelen beschikbaar komen om de race te kunnen organiseren. Formule 1 organisatie FOM verwacht jaarlijks een fee van 15 tot 20 miljoen euro voor de organisatie van de race. Daarnaast wil de FOM langlopende contracten afsluiten met circuits van het liefste minimaal vijf jaar. Dit betekent dat er partijen garant moeten staan voor een bedrag van 75 tot 100 miljoen euro.

De constructie voor het TT Circuit is eenvoudig. Zij gaan het circuit straks verhuren aan een promotor. Deze moet zorgen dat er een Grand Prix komt en is ook verantwoordelijk voor de kosten. Een punt dat momenteel door veel mensen vergeten wordt is dat Liberty Media ongeveer 40 geïnteresseerde landen/steden heeft die een Grand Prix willen organiseren. Deze komen uit alle hoeken van de wereld. Van Vietnam en Nederland tot en met Las Vegas, Kopenhagen en Koeweit. De eigenaren van de Formule 1 moeten keuzes maken welke landen/steden een Grand Prix mogen organiseren. In tegenstelling tot enkele sensatieberichten op fansites en blogjes is er geen akkoord over een GP van Nederland in 2019 en is er nog geen sprake van een Grade 1 licentie voor Assen. Wel is het zo dat er belangrijke stappen zijn gezet, maar zoals hierboven omschreven zijn er nog altijd hordes te nemen.

Viaplay
x
LIVE Reacties na bizar einde sprintkwalificatie