Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Aston Martin

Aston Martin-baas boos vanwege ophef over vermeende Red Bull-kopie

In de beginfase van het Formule 1-seizoen was er veel te doen over de Aston Martin-update, die verdacht vel leek op het Red Bull-ontwerp. Teambaas Mike Krack kan daar alleen maar boos om worden.

Vettel Austria
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

Tijdens het Grand Prix-weekend in Spanje baarde Aston Martin opzien met een grote update, waarna de AMR22 er plots verdacht veel uitzag als de Red Bull RB18. Met gefronste wenkbrauwen keken Christian Horner en co. toe.

Wetende dat technisch Aston Martin-kopstuk Dan Fallows niet lang daarvoor de overstap had gemaakt van Red Bull naar het team van Lawrence Stroll, was men bang dat er intellectueel eigendom mee was genomen.

Red Bull zag zich zelfs genoodzaakt om met een statement te komen. "Alhoewel imitatie de mooiste vorm van vleierij is, hoort elke reproductie van een ontwerp uiteraard te voldoen aan de regels van de FIA als het aankomt op 'Reverse Engineering'. Mocht er echter een overdracht van ons intellectueel eigendom hebben plaatsgevonden, dan zou dat duidelijk een overtreding van de regels en een ernstig probleem zijn", zo luidde het statement van de Oostenrijkse renstal destijds.

De FIA oordeelde echter dat Aston Martin aan alle voorwaarden had voldaan en dat het team geen regels had overtreden. Daarbij benadrukte het team dat 'de regels toestaan dat auto-ontwerpen worden beïnvloed door die van de concurrentie'.

Onterecht beschuldigd

Terugblikkend op de eerste seizoenshelft laat Mike Krack, teambaas van Aston Martin, weten nog steeds in zijn maag te zitten met de ophef die er toen was ontstaan. "We zijn onterecht beschuldigd van het kopiëren (van de auto van Red Bull, red.). De nieuwe achtervleugel, die we in Hongarije introduceerden, onderschrijft ons vermogen om te innoveren en onze concurrentie een stapje voor te zijn door met ideeën te komen die zij niet hebben."

Krack benadrukt vervolgens dat er achter de schermen geweldig werk is verricht bij het team dat op P9 staat in het kampioenschap, maar dat het simpelweg niet duidelijk wordt omdat de concurrentie ook stappen heeft gemaakt en Aston Martin op achterstand begon.

"Elk team komt met upgrades en wij ook. We hebben significante upgrades geïntroduceerd tijdens het eerste deel van het seizoen, maar het is allemaal relatief. Men denkt dat onze upgrades niet hebben gewerkt omdat we niet naar boven zijn geklommen in de stand, maar de upgrades hebben wel degelijk gewerkt - al was het niet genoeg om de rest bij te halen."

"Het doet geen recht aan de hoeveelheid werk die in de fabriek en op het circuit is verzet om de updates op de auto te krijgen. De mensen beseffen niet altijd hoeveel moeite er in het ontwerp en de productie van deze onderdelen gaat zitten - en hoe intens het werk is dat we doen."

Buitengewoon werk

Terugkomend op de veelbesproken achtervleugel in Hongarije en het veelbesproken upgradepakket dat het team in Spanje introduceerde, kan Krack niets anders doen dan de loftrompet steken over alle Aston Martin-teamleden. "Veel mensen denken dat het makkelijk is om zomaar een nieuwe vleugel te ontwikkelen, te produceren en op de auto te zetten."

"Als je echter naar de achtervleugel kijkt, of welke andere upgrades we dan ook introduceren, en de manier waarop ze geëngineerd, geoptimaliseerd en geproduceerd zijn... Het is een vorm van kunst! Bovendien moet je er niet één produceren, maar drie of vier om zo genoeg te hebben voor beide bolides plus reserve."

"We hebben in Spanje een enorme update geïntroduceerd - met nieuwe sidepods, een nieuwe vloer, een nieuwe motorkap en wijzigingen aan de voorwielophanging, maar om op tijd genoeg onderdelen te leveren zodat beide bolides met die specificatie konden rijden... Ik heb nog nooit zoiets gezien! Het was buitengewoon werk van iedereen in het team", aldus de Duitse teambaas.

Ook interessant:

Mercedes kan Verstappen helpen in de titelstrijd met Leclerc

RacingNews365 doet niet aan een zomerstop, want in de nieuwste F1-podcast blikken Ruud Dimmers, Tom Coronel en host Joris Mosterdijk weer uitgebreid vooruit op de tweede seizoenshelft. Beluister de podcast hieronder!

Geniet nog meer van jouw favoriete F1-site zonder advertenties, een exclusieve app én nog veel meer.

Check het snel!
Forbidden

Weddenschappen Lance Stroll

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

7 reacties

Viaplay
x
Live Perez behoudt overwinning in Singapore ondanks tijdstraf