Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Aston Martin blij met nieuwe regels die Red Bull hard kunnen raken

Volgens Aston Martin kunnen de nieuwe, strengere regels omtrent de flexibiliteit van de achtervleugels tot wel een halve seconde kosten per ronde. Dat beweert althans teambaas Otmar Szafnauer, wiens team zelf geen hinder zal ondervinden van de nieuwe regels

Ogenschijnlijk uit het niets kwamen de achtervleugels van verschillende teams de afgelopen weken onder een vergrootglas te liggen. Volgens een aantal teams, waaronder Mercedes, opereerden sommige teams in een grijs gebied. Dat viel hen op tijdens het Grand Prix-weekend in Spanje, waar op videobeelden was te zien hoe bijvoorbeeld de achtervleugel van Red Bull relatief ver door boog op het rechte stuk. Onder meer Lewis Hamilton en Toto Wolff kaartten het aan bij de FIA, die kort na het weekend al met regelwijzigingen kwam. De tests, die de achtervleugels moeten doorstaan, zouden worden aangescherpt. Red Bull is een van de teams die daardoor wordt geraakt, net als Alfa Romeo. Laatstgenoemde team was niet blij, omdat de aanpassingen een fortuin zouden kosten. Gelukkig voor die teams krijgen ze nog even de tijd om de vleugel aan te passen. Op 15 juni moeten de vleugels aangepast zijn, maar bij de nieuwe tests krijgen de teams nog 20% speling ten opzichte van de nieuwe regels. Op 15 juli moeten alle achtervleugels vervolgens helemaal in orde doen en is er van tolerantie geen sprake. Ook dat schoot overigens weer in het verkeerde keelgat bij enkele teams. McLaren vindt het niet kunnen dat de teams die nu al maanden gebruik maken van de flexibele achtervleugels nog twee maanden extra krijgen om er mee rond te rijden. Mercedes-teambaas Toto Wolff zei al dat de deur naar een protest tegen Red Bull door die beslissing van de FIA open staat. Ook Aston Martin is het er niet mee eens. Volgens teambaas Otmar Szafnauer kan een nieuwe achtervleugel zo ontwikkeld zijn. "Het kost heel wat tijd en moeite om een flexibele achtervleugel te ontwerpen die alsnog binnen de testwaardes valt, terwijl het ontwerpen van een stijvere achtervleugel zo is gebeurd", oordeelt hij. Tegelijkertijd wrijft hij in zijn handen, omdat de nieuwe regels voor tijdsverlies kunnen zorgen bij de concurrentie. Overigens niet op alle circuits, zo legt hij uit. "Het verschilt per circuit. Op sommige banen helpt het nauwelijks, maar op andere circuits doet de flexibele achtervleugel dat zeker wel." "Het zal waarschijnlijk een beetje in ons voordeel zijn, het kan daardoor per ronde namelijk enkele tienden van een seconde schelen. Op sommige circuits kan er nauwelijks van geprofiteerd worden, maar op andere circuits kan het tot wel een halve seconde voordeel opleveren", zo verklaart hij. Voor Aston Martin zelf zullen de wijzigingen in ieder geval geen negatief effect hebben. "We hebben de tests met vlag en wimpel doorstaan, onze achtervleugel is heel rigide." Zelf zegt Red Bull-teambaas Christian Horner overigens dat het hem zou verbazen als het tijdsverlies meer dan een tiende per ronde is.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi