Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun

F1-stand

  • 1 VER 105
  • 2 HAM 101
  • 3 PER 69
VT1 vr 18 jun
VT2 vr 18 jun
VT3 za 19 jun
Quali za 19 jun
Race zo 20 jun
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali vr 16 jul
Sprint za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Frankrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1

Aston Martin blij met nieuwe regels die Red Bull hard kunnen raken

Volgens Aston Martin kunnen de nieuwe, strengere regels omtrent de flexibiliteit van de achtervleugels tot wel een halve seconde kosten per ronde. Dat beweert althans teambaas Otmar Szafnauer, wiens team zelf geen hinder zal ondervinden van de nieuwe regels

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool
Ogenschijnlijk uit het niets kwamen de achtervleugels van verschillende teams de afgelopen weken onder een vergrootglas te liggen. Volgens een aantal teams, waaronder Mercedes, opereerden sommige teams in een grijs gebied. Dat viel hen op tijdens het Grand Prix-weekend in Spanje, waar op videobeelden was te zien hoe bijvoorbeeld de achtervleugel van Red Bull relatief ver door boog op het rechte stuk.

Onder meer Lewis Hamilton en Toto Wolff kaartten het aan bij de FIA, die kort na het weekend al met regelwijzigingen kwam. De tests, die de achtervleugels moeten doorstaan, zouden worden aangescherpt. Red Bull is een van de teams die daardoor wordt geraakt, net als Alfa Romeo. Laatstgenoemde team was niet blij, omdat de aanpassingen een fortuin zouden kosten.

Gelukkig voor die teams krijgen ze nog even de tijd om de vleugel aan te passen. Op 15 juni moeten de vleugels aangepast zijn, maar bij de nieuwe tests krijgen de teams nog 20% speling ten opzichte van de nieuwe regels. Op 15 juli moeten alle achtervleugels vervolgens helemaal in orde doen en is er van tolerantie geen sprake.

Ook dat schoot overigens weer in het verkeerde keelgat bij enkele teams. McLaren vindt het niet kunnen dat de teams die nu al maanden gebruik maken van de flexibele achtervleugels nog twee maanden extra krijgen om er mee rond te rijden. Mercedes-teambaas Toto Wolff zei al dat de deur naar een protest tegen Red Bull door die beslissing van de FIA open staat.

Ook Aston Martin is het er niet mee eens. Volgens teambaas Otmar Szafnauer kan een nieuwe achtervleugel zo ontwikkeld zijn. "Het kost heel wat tijd en moeite om een flexibele achtervleugel te ontwerpen die alsnog binnen de testwaardes valt, terwijl het ontwerpen van een stijvere achtervleugel zo is gebeurd", oordeelt hij.

Tegelijkertijd wrijft hij in zijn handen, omdat de nieuwe regels voor tijdsverlies kunnen zorgen bij de concurrentie. Overigens niet op alle circuits, zo legt hij uit. "Het verschilt per circuit. Op sommige banen helpt het nauwelijks, maar op andere circuits doet de flexibele achtervleugel dat zeker wel."

"Het zal waarschijnlijk een beetje in ons voordeel zijn, het kan daardoor per ronde namelijk enkele tienden van een seconde schelen. Op sommige circuits kan er nauwelijks van geprofiteerd worden, maar op andere circuits kan het tot wel een halve seconde voordeel opleveren", zo verklaart hij.

Voor Aston Martin zelf zullen de wijzigingen in ieder geval geen negatief effect hebben. "We hebben de tests met vlag en wimpel doorstaan, onze achtervleugel is heel rigide."

Zelf zegt Red Bull-teambaas Christian Horner overigens dat het hem zou verbazen als het tijdsverlies meer dan een tiende per ronde is.

De Grand Prix van Monaco stond niet bol spanning, maar er vielen genoeg mensen in positieve of juist negatieve zin op. En dat is al-tijd voer voor uitgebreid napraten in de Formule 1-podcast van RacingNews365.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Monaco 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Monaco, direct vanuit het Prinsdom.

64 reacties

    x
    Interview Perez: "Kunnen een nieuwe klapband niet 100% zeker uitsluiten"