Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Aston Martin deed de track limit-bom barsten: "Dat hoort erbij"

Het was Aston Martin dat in Oostenrijk het balletje aan het rollen bracht. Het team ging in protest tegen de uitslag van de GP op de Red Bull Ring en uiteindelijk kregen uren na de race acht coureurs nog een tijdstraf voor het overschrijden van de track limits. Teambaas Mike Krack geeft uitleg.

De onofficiële uitslag van een Grand Prix is in negen van de tien gevallen ook de officiële uitslag. Soms kan een enkele rijder nog wel eens bestraft worden, maar zo bont als bij de Grand Prix van Oostenrijk hebben we het nog niet zo vaak gezien. Liefst acht coureurs kregen uren na de race nog een tijdstraf en de uitslag werd flink op zijn kop gegooid. Aanleiding was het protest van Aston Martin. Zij meenden dat niet iedere coureur bestraft werd voor het overschrijden van de track limits in met name bocht 9 en 10 op de Red Bull Ring in Oostenrijk. "We zagen dat niet alle overtredingen werden bestraft in de race. Toen we de voorlopige uitslag kregen, zagen we dat het nog steeds niet was gedaan. Toen besloten we protest aan te tekenen", legt teambaas Mike Krack voorafgaand aan de GP van Groot-Brittannië uit aan onder meer RacingNews 365 .

Het hoort erbij

Tijdens de race werden al straffen uitgedeeld, maar erna bleek dat de wedstrijdleiding niet alle mogelijke overtredingen had kunnen controleren, omdat het er zo veel waren. Men ging nogmaals naar 1200 (!) mogelijke overtredingen kijken, om zo te bepalen of er nog coureurs waren die een of meerdere straffen verdienden. Dit werden dus uiteindelijk 8 coureurs. Aston Martin-rijder Fernando Alonso profiteerde en schoof op naar P5. Ook Lance Stroll maakte een plekje goed en steeg van P10 naar P9 in de definitieve uitslag. Krack geeft aan dat hij tegen Alonso en Lance Stroll had gezegd dat ze gewoon binnen de lijnen moesten blijven. Hij was er dan ook zeker van dat toen zijn team na de race protest aantekende tegen de uitslag dat het voor hen geen gevolgen zou hebben. "Ik had er wel vertrouwen in." Volgens Krack hoort dit nu ook eenmaal bij de Formule 1 en moet je je als team daarop voorbereiden. Eerder dit seizoen deed Aston Martin dit ook al na de race in Saoedi-Arabië. "Het is gewoon een kwestie van voorbereiding. Het maakt deel uit van de race om daar naar te kijken als iets niet is zoals je denkt dat het moet zijn. Of als er een protest tegen jou wordt ingediend." "We hebben een sterk team in de farbriek, we hebben een sterk team op het circuit en samen bereiden we zulke situaties voor. Ik denk dat het ons heeft geholpen bij deze twee gelegenheden om onze punten duidelijk te maken en gelijk te krijgen."

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"