In de F1 Nation Podcast bespreken voormalig F1-engineer Rob Smedley en Aston Martin-ambassadeur en oud-coureur Pedro de la Rosa het Formule 1-seizoen. Smedley is onder de indruk van twee teams: Red Bull en Aston Martin, zo laat hij optekenen. "Red Bull heeft het goed gedaan en dat blijven ze ook doen. Aston Martin heeft het geweldig gedaan en dat geeft me hoop en stemt me blij. Het betekent dat een team zo'n stap kan maken." "Het is heel interessant", vervolgt hij. "Want iedereen wijst op de investeringen die het team heeft gedaan, maar dat is (nog) niet helemaal waar. Ze opereren namelijk nog steeds vanuit de oude fabriek en de nieuwe fabriek wordt pas het komende jaar stapsgewijs in gebruik genomen." "Het is prachtig om te zien. Het is een groep mensen die samen zijn gekomen en het werk hebben verricht. Ze zijn ook nog steeds lerende als team, lerende hoe ze moeten winnen en kampioenschappen moeten pakken."
Vier teams
Het stemt Smedley tevreden dat er nu een extra team in de mix is vooraan het veld. Bovendien denkt hij niet dat Red Bull zo goed is als iedereen zegt. De voorsprong op de rest is helemaal niet onoverbrugbaar. "Met Aston Martin heb je vier teams die meedoen, dus het is mooi om dat vierde team erbij te zien komen. Ik heb er wel vertrouwen in dat de teams achter Red Bull het kunnen flikken om het gat te dichten." "Weliswaar ligt Red Bull wat verder voor dan we voorafgaand aan het seizoen hadden verwacht, maar het is niet alsof Red Bull met enorme verschillen elke race de poleposition pakt. De teams hebben wat tijd nodig om de auto te optimaliseren, dus Red Bull is echt te achterhalen." "Ze zijn niet onoverwinnelijk", concludeert hij. "Ja, ze hebben een hele sterke auto tijdens de race, maar je kan daar niet naar kijken en zeggen dat alles voorbij is en Red Bull niet meer bij te halen is. Ze zijn dus misschien wat beter dan iedereen had verwacht, maar niet met een dusdanig grote marge zoals sommige beweren."
De La Rosa: "Dat baart ons zorgen"
Tot slot komt Pedro de la Rosa aan het woord, die namens Aston Martin beaamt dat Red Bull niet onoverwinnelijk is, maar benadrukt dat het gat naar de concurrentie wel degelijk aanzienlijk is. "Het is waar wat Rob zegt. Het is mogelijk om Red Bull bij te halen. Ze hebben natuurlijk minder tijd om de auto door te ontwikkelen, maar de realiteit is dat het gat vrij groot is. Dus ja, ze zijn bij te halen, want er zijn pas drie races geweest. Er komen nog veel races aan, het seizoen is nog lang." "Het is een ontwikkelingsrace, maar je hebt het gevoel dat ze zo'n compleet pakket hebben bij Red Bull. Dat is de factor die ons zorgen baart. Ze zijn snel in de kwalificatie, misschien niet zo dominant als in de race, maar op welk circuit hebben ze het nou moeilijk? Nergens." "Ze zijn efficiënt, ze zijn snel op de rechte stukken, het is lastig om hen in te halen, ze zijn heel goed qua bandenmanagement en krijgen de banden snel aan het werk. Ze zijn wel bij te halen en vanuit die gedachte werkt ieder team, maar wanneer dat moment aanbreekt... Dat is de grote vraag. Misschien is het al te laat."
Meest gelezen