Racing Point bestaat niet meer. Het team, gaat in 2021 verder als Aston Martin, nadat teameigenaar Lawrence Stroll vorig jaar ook de noodlijdende Britse autofabrikant inlijfde. De Canadese zakenman heeft grootse plannen met zijn team en onderstreepte dat al vroeg in 2021 door een nieuwe titelsponsor binnen te halen. Het team zal vanaf dit jaar namelijk officieel als Aston Martin Cognizant Formule One Team door het leven gaan. De meerjarige deal is slechts het begin, zo vertelt Lawrence Stroll na de aankondiging in gesprek met RacingNews365. "Wat we met deze deal willen bereiken, is om Aston Martin op mijn manier terug naar de Formule 1-grid te brengen. Je hebt 'five star' (vijf sterren, red.) en je hebt 'Lawrence-star'. Ik wil relaties opbouwen met verschillende industriereuzen, met de beste van de beste." Het toont de torenhoge ambities van Stroll, die het Force India-team in 2018 kocht en omdoopte tot Racing Point. Er kwamen meteen plannen voor een gloednieuwe fabriek en de eerste wagen die helemaal werd gebouwd door Racing Point wist afgelopen jaar een zeer solide indruk achter te laten met een poleposition, een overwinning en in totaal vier podiumfinishes." Toen de Canadees begin 2020 de eigenaar werd van de legendarische Britse autofabrikant die het al lang erg lastig had, dacht hij niet lang na en maakte hij van Racing Point dus het Aston Martin-team. Met het oog op de toekomst ging Lawrence vervolgens meteen op zoek naar en ideale IT-partner. Interview gaat verder onder de afbeelding
De vader van Aston Martin-coureur Lance Stroll legt uit waarom hij bij Cognizant uitkwam. "IT vormt de toekomst van Formule 1. We bouwen een nieuwe fabriek en ik wil dat dat een slimme fabriek wordt met 5G. De best mogelijke partner die je als team vandaag de dag kan hebben in de Formule 1 is dan ook een IT-partner." Minder testdagen en minder budget zorgt ervoor dat de nadruk op data in de koningsklasse van de autosport alleen maar groter zal worden, meent Stroll senior. "Hoe goed ben je als team? Hoe snel kan je na de eerste training de data ontcijferen en de wagen aanpassen voor de tweede training? Om die vraag te beantwoorden hebben we ons gefocust op het vinden van de beste digitale partner in de wereld." "We hebben op heel veel deuren geklopt. Cognizant staat bekend als de meest gerespecteerde en meest geweldige bedrijven. Het was een match made in heaven . Ik weet niet hoe ik het anders kan zeggen", aldus de Canadees, die samen met de Cognizant-CEO Brian Humphries de deal beklonk in Zwitserland. "Hij zei: 'Lawrence, ik moet mezelf met winnaars associëren. Met jou en met het merk Aston Martin kan het er alleen maar beter op worden. Ik moet wereldwijd meer bereik hebben en mijn bedrijf ook buiten de VS laten groeien'", zo vertelt Stroll over de woorden van zijn nieuwe business partner. Interview gaat verder onder de afbeelding
Zoals te zien is op de bovenstaande foto, die het team op donderdag als teaser deelde met de wereld, zal Cognizant een prominente rol gaan spelen binnen het Formule 1-team. "Ik wilde geen klein logo, ik wilde niet een van de twintig stickers zijn", vertelt Cognizant-CEO Humphries. En zo gaat een nieuw Formule 1-partnerschap van start. Stroll spreekt van een megadeal. "Zij zijn onze titelsponsor en dit is denk ik de grootste commerciële transactie die de sport in de afgelopen jaren heeft gekend. Het is een megadeal voor meerdere jaren", glundert hij. Naar verluidt is de deal rond de 20 miljoen dollar per jaar waard. "Ze gaan ons voornamelijk helpen in de IT-wereld, waarbij ze zullen starten met het Formule 1-team. Hun engineers zijn al enkele weken met ons in gesprek met onze technisch directeur Andy Green en andere werknemers in de Aston Martin-fabriek. Er is inmiddels al een lijst met plannen en dingen waarmee ze ons verder kunnen helpen", aldus de Aston Martin-eigenaar, die overloopt van ambitie. Met medewerking van Dieter Rencken .
Meest gelezen