Komend seizoen is Aston Martin al titelsponsor van Red Bull Racing, maar in de toekomst kan dat uitgroeien tot meer. In gesprek met F1 Fanatic spreekt CEO Andy Palmer over de toekomst van Aston Martin in de Formule 1. De 'spelbreker' voor Aston Martin is momenteel de MGU-H. "Er werken zo'n 80 tot 100 mensen aan dat ding, en wat levert het op?!" , vraagt Palmer zich hardop af. "Het kost een vermogen om de MGU-H te realiseren en het is een onbetrouwbaar ding. Dat is gewoon te gek." Daarnaast moeten er meer onderdelen gestandaardiseerd worden volgens Palmer, om de kosten te drukken.
"De basis moet standaard zijn, zodat daar geen verschil in zit. Het lijkt momenteel alsof de Formule 1 daarin mee gaat" , is Palmer tevreden. Over 12 maanden gaat Aston Martin de beslissing nemen of het motoren gaat produceren. Daarvoor heeft het Luca Marmorini ingehuurd, een ervaren motorontwerper die voor Toyota en Ferrari heeft gewerkt. "Luca gaat onderzoeken of het haalbaar is om Formule 1-motoren te maken. Het moet financiëel haalbaar zijn en wat opleveren en het moet technisch ook mogelijk zijn." "Ik betaal hem om een eerlijk antwoord te geven op de vraag of het mogelijk is. Binnen nu en twaalf maanden gaan we beslissen" , is Palmer duidelijk.
Meest gelezen