Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Alonso kan weer lachen na problemen met Aston Martin in Singapore

Fernando Alonso kende in Singapore zijn slechtste race van het seizoen en finishte als vijftiende, iets dat hem flink wat hoofdpijn bezorgde. Inmiddels is duidelijk dat er een probleem was met de Aston Martin-bolide en kan de Spanjaard opgelucht ademhalen. Na de eerste vrije trainingen op Suzuka heeft hij de voor hem kenmerkende glimlach dan ook weer op zijn gezicht.

Fernando Alonso reed een groot deel van de race in Singapore in de punten, maar door een trage pitstop en een foutje in bocht veertien eindigde hij buiten de punten. Hij eindigde op de vijftiende stek en riep over de radio dat de auto zelfs 'onbestuurbaar' was. Na de race ontdekte het team echter dat een deel van de linker voorwielophanging was beschadigd, waardoor de aerodynamica van Alonso's AMR23 verre van optimaal was. Hoewel Alonso niet specifiek wil zeggen hoeveel invloed het probleem had, sprak de tweevoudig kampioen wel over het effect ervan. "Het hielp zeker niet," vertelt Alonso de media, waaronder RacingNews365 , op Suzuka in de aanloop naar de Japanse Grand Prix. "We willen niet exact delen hoeveel invloed het probleem had op onze prestaties, maar het was aanzienlijk. De Spanjaard vervolgt: "Ik maak me iets minder zorgen over ons optreden in Singapore nu ik weet welke schade we hadden. "Als de schade er niet was geweest, hadden we wellicht de trein met de leiders kunnen volgen en de Alpines en Perez makkelijker in kunnen halen. Maar als je niet snel genoeg bent, beland je in de hoek waar de klappen vallen."

'Onze toekomstplannen zijn enorm'

Maar achter die malaise heeft hij nu een punt gezet. Na de eerste twee vrije trainingen op Suzuka kan Alonso weer lachen. Hij zette twee keer de zesde tijd neer. "Het voelde duidelijk weer goed. Als je naar Suzuka komt, is er altijd een goed gevoel op het circuit. De Formule 1 is gemaakt voor dit soort circuits. Het was plezierig om vandaag te rijden en nu afwachten of we ook echt snel zijn", zegt Alonso die op dat moment de data van de sessies nog niet kende. Hij gaat er dan ook vanuit tijdens de kwalificatie Q3 te halen. "Tot nu toe hebben we bij elke race eigenlijk wel Q3 gehaald. Dus dat zal ook het doel voor morgen zijn, hoewel het krap zal worden." Alonso benadrukt nogmaals dat hij ontzettend blij is met zijn overstap naar Aston Martin, ondanks een terugval in vorm na slechts één podium in de zeven races sinds de Grand Prix van Canada, na zes podia in de eerste acht races van het jaar. "Ik ben ontzettend blij met het project. Ook tijdens moeilijke races zoals Singapore of Monza. Het zijn dat soort weekenden waarin we het meest leren. Al onze debriefings, al onze vergaderingen in de fabriek; het is erg productief." De tweevoudig wereldkampioen vervolgt: "Onze toekomstplannen zijn enorm. Wat ik hier zie heb ik nog nooit meegemaakt. De ideeën en dingen die op tafel liggen, de motivatie die het team heeft om een topteam te worden en de middelen en de vastberadenheid, het is gewoon uitstekend. Ik ben heel blij." Wel is Alonso realistisch over Aston Martins kansen voor 2024: "We moeten accepteren dat iedereen in de F1 een heel hoog niveau heeft. Iedereen heeft geweldige ontwerpers, een geweldig team, windtunnels en al dat soort dingen. We hebben hoge verwachtingen voor de toekomst, kijkend naar het feit dat onze windtunnel volgend jaar wordt gebouwd", sluit de Spanjaard af.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris