Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Aston Martin schudt protesterend Ferrari wakker: "Dat is de realiteit"

Ferrari ging in protest tegen de straf van Carlos Sainz. Deze dinsdag wordt de zaak opnieuw bekeken, maar Aston Martin-ambassadeur Pedro de la Rosa heeft alvast een duidelijke boodschap voor het Italiaanse team.

Nadat Carlos Sainz bij de laatste herstart van de GP van Australië Fernando Alonso in de rondte tikte, kreeg hij een vijf seconden straf. Omdat de race achter de safety car eindigde, viel hij terug van P4 naar P12. Sainz zelf was verbolgen en zijn team ging uiteindelijk ook in protest. Men vroeg een Right of Review aan, wat inhoudt dat Ferrari nieuw en relevant bewijs moet aanleveren en dat de stewards in dat geval de zaak opnieuw kunnen bekijken. Deze dinsdagochtend komen de FIA-stewards en Ferrari virtueel bij elkaar. In de F1 Nation Podcast bespreekt men alvast de kansen van het team uit Maranello. Voormalig Ferrari-engineer Rob Smedley weet dat het lastig is voor een team om de zaak heropend te krijgen. "Er zijn veel voorbeelden en volgens mij is het heel normaal. Je moet echter nieuw en relevant bewijs meebrengen, want anders kijken de stewards er niet eens naar!"

Nieuw bewijs

De andere podcastgast is er namens Aston Martin, voormalig coureur Pedro de la Rosa. De landgenoot van de twee hoofdrolspelers heeft er een hard hoofd in dat Ferrari met nieuw bewijs kan komen. "Het is een lastig vraagstuk, want wat is nou het nieuwe bewijs? De banden waren koud? De remmen waren koud? Dat het de eerste ronde was, de eerste keer remmen? Dat was allemaal bekend en dat weten de coureurs ook in de auto." Ook de laagstaande zon kan niets aan de zaak veranderen, denkt hij. "Het klopt dat het in Australië erg marginaal is op dat tijdstip van de dag op dat moment in het jaar, want de zon hangt dan heel laag. Dan word je verblind, maar dat hoort bij het racen. Het is voor iedereen hetzelfde, dus hoe kan je daar tegenin gaan." "Je kan beargumenteren dat het een zware straf was, want er waren veel dingen die meespeelden bij de crash, maar al met al was het een fout van de coureur. Punt uit."

De realiteit

Zijn conclusie is dan ook even kort als krachtig. Ferrari zal er niet in slagen om de straf van Sainz geschrapt te laten worden. "Ik hou er niet van dat er weken na de race nog situaties worden bekeken, want dat hoort niet bij de sport, dat zou niet zo moeten zijn." "Het is lastig. Alonso moest de bocht nemen, zo simpel is het. Hij had het gras in kunnen gaan, maar dat is niet racen. Om eerlijk te zijn denk ik dat het weliswaar een zware straf was, maar de conclusie is dat er niets zal veranderen. Dat is de realiteit", aldus De La Rosa.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'