In de nacht van dinsdag 23 op woensdag 24 mei kwamen Aston Martin en Honda officieel met de aankondiging dat de twee partijen met elkaar in zee gaan. Vanaf 2026, het jaar van de nieuwe motoren in de Formule 1, zal de Japanse motormaker de krachtbronnen leveren aan het Britse team. Hiermee neemt Aston Martin afscheid van Mercedes. Martin Whitmarsh, de CEO van Aston Martin Performance Technologies, legde aan ons uit waarom. De voornaamste reden? Breken met 'afhankelijkheid' van een leverancier, zoals bij Mercedes het geval was. Honda maakt een officiële comeback in de Formule 1 en zal niet zomaar een leverancier zijn: Aston Martin wordt omgedoopt tot Aston Martin Aramco Honda. In gesprek met een selecte groep media, waaronder RacingNews365 , gaf Whitmarsh meer uitleg over de Honda-deal: "We bouwen aan een team om te winnen in de Formule 1 en ik denk dat we de afgelopen achttien maanden de juiste mensen hiervoor hebben aangetrokken. We hebben geïnvesteerd in de benodigde faciliteiten, de juiste cultuur en processen ontwikkeld om te gaan winnen." "We weten dat we sterke partnerships nodig hebben. Hierbij konden we eerder al Cognizant en Aramco verwelkomen. Een fabrieksteam hebben is een geweldige kans, vooral als het gaat om een wereldwijde autosporttitaan als Honda. Dit is een belangrijke stap voor het team."
Succes van Honda en Red Bull
De Aston Martin-prominent legt uit dat de successen van Honda, effectief nog altijd de motorleverancier van Red Bull, meespeelde in de keuze voor het Japanse merk. "We hebben Honda vele successen zien boeken in de afgelopen jaren en we zijn dankbaar dat we dit partnership aan kunnen gaan." "Dit moet ons in staat gaan stellen om mee te doen voor de wereldtitels. Ze hebben een enorme passie, het zijn echte racers en ze willen winnen. Daarvoor zitten ze nog in de sport. Dat is fantastisch, want dat is ook precies ons doel! We kunnen veel leren van Honda, dat al tientallen jaren succesvol is in deze sport."
Winnen is bijzonder lastig als je afhankelijk bent van Mercedes
Martin Whitmarsh
Lof voor Mercedes
Al sinds 2009 is Mercedes de motorleverancier van Aston Martin. Daarnaast neemt 'Team Silverstone' ook de versnellingsbakken en de achterwielophanging af van de Duitse fabrikant. De overstap naar Honda zal dus veel verandering brengen, maar Whitmarsh benadrukt dat de relatie met Mercedes niet geheel wordt verbroken. "Het moge duidelijk zijn dat Mercedes een geweldige partner is voor het team en dat zal zo blijven. Zij willen echter winnen en dat willen wij duidelijk ook, dus dat botst op een bepaalde manier. Daarom hebben we de beslissing genomen. Het beste voorbeeld is dat wij de windtunnel met ze delen, maar tegelijkertijd een gigantisch bedrag uitgeven om onze eigen tunnel te bouwen. Slechts een paar kilometer van degene die we nu gebruiken." "Maar als je wilt winnen, dan moet je ook Mercedes verslaan. Dat is bijzonder lastig als je afhankelijk bent van hun intellectuele eigendommen, faciliteiten en onderdelen. Ons team heeft een rijke geschiedenis met het leveren van veel prestaties voor weinig geld, maar we bevinden ons nu in een andere positie. Het merk Aston Martin, de ambitie van Lawrence Stroll en nu met Honda: we willen hier winnen." "In mijn ogen is het heel moeilijk om kampioenschappen te blijven winnen zonder een fabrieksrelatie. Daarom hebben we nu deze beslissing genomen en zijn we blij met een fantastische partner als Honda."
Band Mercedes en Aston Martin bij straatauto's
De switch naar Honda kan voor een conflict zorgen bij het merk Aston Martin, want Mercedes-Benz levert hierbij technologieën voor de straatauto's. Hoe lossen ze dat op? "Aston Martin Lagonda is een publiekelijk bedrijf en Mercedes-Benz heeft aandelen daarin. Een groot deel van de motoren komen van Mercedes." "Dat blijft zo. We focussen ons volledig op het racen en daarbij hebben we voor Honda gekozen. We blijven alleen bezig met het winnen in de Formule 1 met Honda en ondertussen zal Aston Martin Lagonda haar eigen strategie naleven", aldus Whitmarsh.
Meest gelezen