Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Audi en Porsche overwegen stap naar de Formule 1

Onlangs kwamen de Formule 1-teams tot een akkoord over het bevriezen van de ontwikkeling van de motoren. Daardoor zullen de teams van 2022 tot en met 2024 met dezelfde motor blijven racen. In 2030 hoopt men in de koningsklasse van de autosport echter met een CO2-uitstootvrije motor te kunnen racen en dat trekt de aandacht van zowel Audi als Porsche.

Vanaf 2025 zal men in de Formule 1 hoogstwaarschijnlijk overstappen op een nieuwe motor, een tweede generatie hybride turbomotoren. Het moet de volgende stap zijn op weg naar volledig klimaat neutrale motoren in 2030. Iets wat de Formule 1 ook interessant maakt voor merken als Audi en Porsche die beiden onder de Volkswagen groep vallen. Dat is tevens de reden dat waarschijnlijk maar één van de twee kandidaten daadwerkelijk haar intrede zal maken in de koningsklasse van de autosport. Porsche is al langer bezig met het ontwikkelen van een uitstootvrije brandstof en die ontwikkeling zou van pas kunnen komen om vanaf 2025 toe te passen in de Formule 1. De uitstootvrije brandstof zorgt er tevens voor dat ook straatauto's kunnen blijven rijden met de huidige motoren. Bij wijze van spreken zouden mensen er morgen al gebruik kunnen maken, aangezien die brandstof ook gebruikt kan worden in benzinepompen. De kosten van de door Porsche ontwikkelde brandstof zijn op dit moment nog te hoog voor regulier gebruik. Door de brandstof echter te gebruiken in de autosport, kan men de ontwikkeling van de brandstof een extra boost geven zoals de Formule 1 in het verleden vaker een rol heeft gespeeld in de ontwikkeling van brandstof voor normale auto's. Dat maakt de plannen van de Formule 1 om vanaf 2025 met (bijna) CO2-uitstootvrije motoren te gaan racen dan ook zeer interessant voor Porsche. Men kan het daardoor zowel marketingtechnisch als op ontwikkelingsniveau verantwoorden om geld te investeren in een Formule 1-project, iets waar Audi naar verluidt specifiek interesse in had. RacingNews365 heeft echter vernomen dat de Duitse autofabrikant enkele jaren geleden het F1-project stop heeft gezet toen bekend werd dat de Volkswagen-groep was betrokken in de Dieselgate. Op het moment dat Audi het F1-project voor ogen had, was Stefano Domenicali de vice-president van New Business Initiatives bij het Duitse automerk. De Italiaan werd later benoemt tot CEO van Lamborghini en is sinds 2021 de opvolger van Chase Carey als CEO van de Formule 1. Domenicali zal als F1-baas niets liever zien dan dat Audi en/of Porsche in de komende jaren toe zouden treden in de Formule 1. Dat zou het kampioenschap extra waarde geven en vooral laten zien dat de F1 nog altijd het paradepaardje van de autosport is. In een interview met onder andere RacingNews365 liet Domenicali eerder dit jaar weten dat de toetreding fee voor nieuwe Formule 1-teams onderhandelbaar is. Dat betekent dat een team en/of autofabrikant niet automatisch 200 miljoen hoeft te betalen als men wil deelnemen aan de koningsklasse van de Formule 1. Dat en de nieuwe regels met de betrekking tot de nieuwe motor van 2025 maakt dat Porsche en Audi zich in de komende maanden bezighouden over het wel of niet opzetten van een Formule 1-project. Daarna zal men nog de beslissing moeten nemen of men een volledig eigen team wil opzetten of dat men voor een constructie kiest zoals bij Sauber. Het team gaat op het moment door het leven als Alfa Romeo, maar er ligt een Ferrari-motor in de bolide. Een zelfde constructie zou ook Audi op kunnen zetten, waarbij men een team begint of opkoopt en laat racen onder de naam Audi, maar zal racen met een Porsche-motor. Ook de FIA doet er alles aan om zo snel mogelijk tot CO2-uitstootvrije motoren te komen. Zo gaf men in december van 2020 alle motorleveranciers in de Formule 1 de beschikking over klimaat neutrale brandstof. Deze kunnen de motorleveranciers gebruiken om tests uit te voeren met F1-motoren, vanuit die tests kunnen de motorleveranciers zelf aan de slag met het ontwikkelen van een CO2-uitstootvrije brandstof die bruikbaar is in een F1-motor. In 2021 zullen ook andere raceklassen die onder de FIA-vlag vallen de kans krijgen om met CO2-uitstoot vrije brandstof te testen.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'