Audi en Red Bull worden in 2026, als de nieuwe reglementen worden ingevoerd in de Formule 1, voor het eerst producenten van motoren in de koningsklasse van de autosport. Ondanks het feit dat Red Bull al sinds 2005 actief is in de Formule 1, is het een belangrijke stap voor het team uit Milton Keynes, dat zijn eigen zogenaamde Red Bull Powertrains gaat produceren. Voor Audi is het een geheel nieuw project, dat na de overname van Stake F1 in 2026 een fabrieksteam zal vormen.
Er zijn vraagtekens over hoe competitief de twee teams zullen zijn, als de nieuwe reglementen worden geïntroduceerd, aangezien Mercedes, Ferrari en Honda jarenlange ervaring hebben met het ontwikkelen van F1-motoren. Feit is dat zowel Audi als Red Bull een enorme taak hebben te vervullen.
"Ik kan niets zeggen over Red Bull, omdat ik me uiteindelijk alleen op onszelf kan richten", vertelt Mattia Binotto, de Chief Operating en Chief Technical Officer bij het project van Audi, aan geselecteerde media, waaronder RacingNews365. "Wat kan ik zeggen? Het is een enorme opgave. Maar ik denk dat het voor Audi een van de belangrijkste is. Om te gaan rijden met onze eigen krachtbron is een belangrijk onderdeel van het project."
"Het is een belangrijk onderdeel van onze doelstellingen om niet alleen een chassisfabrikant te zijn die een kampioenschap in de F1 wint, maar om een volledige fabrikant te zijn. Een fabrikant van zowel het chassis als de motor, al weten we dat het een enorme opgave is."
Anderen bekeken ook:
Audi doet 'grote investering'
Hoewel het voor Red Bull ook de eerste keer zal zijn dat het een fabrikant van een F1-motor wordt, heeft het bedrijf volgens Binotto wel 'enige ervaring' op dit gebied en daarmee dus een kleine voorsprong op Audi. Red Bull heeft een aparte fabriek gebouwd voor de ontwikkeling van de nieuwe motor in Milton Keynes. Het team van Max Verstappen bouwt niet rechtstreeks aan de huidige motoren van het team en Visa Cash App RB (RB), maar heeft waarschijnlijk wel gezien hoe Honda het grootste deel van het proces beheert.
Gezien het feit dat Stake F1 een Ferrari-klantenteam is, is Audi grotendeels vanaf nul begonnen, iets wat volgens Binotto ontzettend moeilijk is. "Het is een grote investering. Ik weet hoe moeilijk het is om een volledige F1-organisatie op te zetten, want het gaat niet alleen om de ontwikkeling van het ontwerp. Het gaat ook om het soort proces met betrekking tot betrouwbaarheid, racemanagement. Er moet nog veel ervaring worden opgedaan."
"Maar nogmaals, ik denk dat we goede mensen hebben. Dat is alles wat we nodig hebben om het goed te doen en we zullen alle steun krijgen. Maar zoals ik al zei, het is een zeer grote taak."
We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.
Abonneer, reageer en win!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!