De komst van Audi in 2026 is al een tijdje bekend, maar toch zou het rommelen bij het Duitse bedrijf. De laatste maanden heeft moederbedrijf Volkswagen meerdere ontslagrondes moeten doorvoeren en dreigen er zelfs fabrieken te sluiten in Duitsland. De geruchten kwamen dan ook dat Volkswagen het Audi F1-project aan het heroverwegen is. Een duur project als de Formule 1 past namelijk niet echt bij de ambitie om geld te besparen.
Volgens Mattia Binotto echter, Chief Operating Officer bij Sauber, wat in 2026 Audi wordt, wordt de stekker allesbehalve uit het project getrokken. "We kunnen duidelijk stellen dat er geen risico's zijn," aldus de Italiaan tegenover de BBC. "En de F1-programma's passen echt bij het merk en de visie van Audi."
"We zitten in F1 totdat we winnen en ook daarna nog. Het is een verbintenis voor de lange termijn. We hebben ons bij de F1 gevoegd om hier te zijn en hier te blijven. We willen een winnend team worden en de maatstaf zetten en dat blijven. Het is geen kwestie van toetreden en dan weer vertrekken. F1 is de koningsklasse van de autosport en het is geweldig dat Audi er eindelijk deel van uitmaakt. We zijn gewoon vastbesloten om te blijven."
'Beklimmen van de Mount Everest'
Desondanks probeert Binotto de verwachtingen wat te temperen. Want waar sommigen Audi meteen als topteam bestempelen, probeert de voormalig teambaas van Ferrari vooral te benadrukken dat het wel even gaat duren voor we Audi vooraan het veld zien: "Het is niet alleen het beklimmen van een grote berg, het is het beklimmen van de Mount Everest. Het zal meerdere jaren duren. Ons doel is om tegen het einde van het decennium te kunnen strijden voor de kampioenschappen."
"Het enige realistische doel dat we nu kunnen stellen is dat het team elk jaar beter wordt," zo vervolgt Binotto zijn verhaal. "Toen Audi wat aandelen kocht en het idee had om in de toekomst volledig eigenaar te worden, zijn er intern wat plannen gemaakt en zijn er wat strategische plannen besproken en vastgesteld, maar nog niet uitgevoerd. Sauber is dus een tijdje in het ongewisse gebleven."
Volgens Binotto is dat ook de reden waarom Stake F1 (Sauber) momenteel zo slecht presteert: "Laten we zeggen dat een deel van de focus en energie gericht was op 2026, om ervoor te zorgen dat Audi klaar was om in 2026 te starten. Dat leidde tot minder energie in het lopende ontwikkelingspad voor 2024 en 2025."
Ook interessant:
De Grand Prix van de Verenigde Staten wordt cruciaal voor Max Verstappen en Red Bull, vooral wegens een langverwachte update. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken het in een kakelverse RacingNews365 Formule 1-podcast!
Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!