Sinds 2021 is Red Bull hard aan het werk om Red Bull Powertrains op te zetten en in te richten. Het is de tak van Red Bull die met het oog op 2026 eigen motoren ontwerpt, bouwt en ontwikkelt. Men koos er voor dit volledig onafhankelijke pad in te slaan toen Honda besloot de Formule 1 vaarwel te zeggen. Red Bull Powertrains is een nieuwe motorleverancier die in 2026 op de grid zal staan, net zoals Audi dat is. Het team gaat samenwerken met Sauber, op dit moment in de Formule 1 opererend onder de naam Alfa Romeo, maar zal als fabrieksteam door het leven gaan. Audi en Red Bull zitten in zekere zin dus in hetzelfde schuitje, waarbij Red Bull qua ontwikkeling voor ligt op Audi. Als Audi door het Duitse Motorsport Magazin ermee geconfronteerd wordt dat Red Bull Powertrains al een motor draaiende heeft op de testbank, kan Stefan Dreyer, technisch directeur van de motorafdeling, enkel zijn bewondering daarvoor uitspreken. "We kunnen enkel gissen naar wát ze dan precies op de testbank hebben staan, maar feit is dat je ze enkel kan feliciteren met het gegeven dát er al een motor draait. Zo eerlijk moet je kunnen zijn. Nu wij nog", zo klink het strijdlustig, waarbij hij nalaat een deadline te noemen.
Dat Audi wat achter ligt ten opzichte van Red Bull heeft er alles mee te maken dat Audi later is begonnen. Ja, er was altijd al een groepje mensen dat werkte aan het project onder de noemer 'speciale projecten', maar dat werk vorderde zonder een definitieve 'go' met de handrem erop. Die go kwam pas in de tweede helft van 2022, dat terwijl Red Bull eigenlijk al sinds het aangekondigde vertrek van Honda voor deze weg koos. De vraag van Dreyer wát Red Bull dan op de testbank had liggen, kon RacingNews365 in augustus 2022 reeds deels onthullen . De Red Bull-motor draaide toen al op alle zes de cilinders, nadat in een eerder stadium Red Bull volgens standaardprocedure al één enkele cilinder had opgestart.
Meest gelezen