Melbourne, Australië vormt al jarenlang de thuisbasis van de allereerste Formule 1-race. Op het semi-stratencircuit mogen Max Verstappen en Lewis Hamilton hun eerste stap zetten op weg naar een gedroomde wereldtitel. Althans, de gehele wereld hoopt op een prachtig titanengevecht tussen de oude meester en zijn jonge, gedroomde troonopvolger. Tijdens de wintertestdagen lieten zowel Mercedes als Red Bull een prima indruk achter. Ja, er waren technische problemen bij Mercedes – iets dat je in de voorbije jaren zelden zag. Waren het scheurtjes in het pantser van de zilveren wagens, onder druk van Red Bull? Max Verstappen weet dat zijn Red Bull-Honda RB16 aanzienlijk sneller is dan diens voorganger. Of het genoeg is voor de zege in Australië? Daar krijgen we zaterdag tijdens de kwalificatie een eerste antwoord op. De tijd van het verstoppertje spelen, ook wel sandbaggen genoemd, is dan definitief voorbij. Tijdens de kwalificatie gaan mens en machine maximaal en moet iedereen met de billen bloot. Zo ook Ferrari – het team dat eens niet sterk oogde tijdens de wintertest. Is het spel of is de nieuwe SF1000 van Sebastian Vettel en Charles Leclerc echt niet goed genoeg voor een wereldtitel? Daarbij helpt het allerminst mee dat de FIA het wapen van de Italianen, hun omstreden motor, aan banden heeft gelegd. De rel omtrent de vage berichtgeving en beslissingen van de FIA met het oog op het vorige seizoen loopt nog volop. De Australische Grand Prix wordt niet alleen een strijd op de baan, maar voornamelijk daarbuiten. Eensgezind opereren zeven teams, alle teams zonder banden met Ferrari, tegen de Italiaanse renstal en de FIA. Ze willen opheldering over de geconstateerde ‘overtreding’ van het reglement in 2019. Red Bull-adviseur Helmut Marko eist zelfs zware straffen en ruim 20 miljoen dollar. Zoals de vrede tussen Mercedes en Red Bull is als het aankomt op het protest tegen Ferrari, zo lijnrecht staan de teams tegenover elkaar in aanloop naar het nieuwe seizoen. Red Bull wees de FIA op de inlaten van de remmen van Mercedes, die in strijd waren met de regels. De Duitse renstal moet deze nog voor de eerste race aanpassen, maar daar blijft het niet bij. Helmut Marko heeft gedreigd met een officieel protest als Mercedes het omstreden DAS-systeem gebruikt in Australië.
Eensgezind staan de teams, de FIA en de organisatie van de Australische Grand Prix echter wel als het aankomt op de grootste vijand van de Formule 1 – het Coronavirus. Wereldwijd houdt het flink huis en ook Australië ontkomt er niet aan. Sterker nog, zelfs de F1-paddock ontsnapt niet aan het virus. Op woensdag werden drie medewerkers van F1-teams in quarantaine geplaatst na klachten die kunnen duiden op besmetting met het virus. De eerste verscherpte maatregelen zijn ingevoerd in de paddock, waaronder het afgelasten van diverse persmomenten en het annuleren van diverse activiteiten met fans. Grootste vraag is en blijft of er zondag ‘gewoon’ geracet wordt. Ervan uitgaande dat we dit weekend ouderwets gaan racen, dan belooft het een vroegertje te worden voor de Nederlandse fans. De eerste training staat gepland vrijdag om 02:00 uur Nederlandse tijd. De kwalificatie zaterdag om 07:00 en de race om 06:10 uur. Van uitslapen is dus geen sprake, maar de openingsrace van het seizoen zorgde in het verleden meermaals voor vuurwerk in de vorm van verrassende uitslagen, chaotische races en spijkerharde crashes.
Meest gelezen