Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Auto Tim en Tom Coronel helemaal binnestebuiten gekeerd: "Er is zo veel werk verzet!'

Na het dramatische einde van de zevende etappe en het ploeteren tijdens de achtste etappe hebben de monteurs van Tim en Tom Coronel tijdens de rustdag zeer hard gewerkt om de wagen helemaal op te lappen. Hij is nu weer als nieuw.

Een harde crash in het slot van de zevende etappe zorgde voor veel schade bij Tim en Tom Coronel. De monteurs van het team lapten de auto nog, provisorisch, op, maar tijdens de achtste etappe ging het meermaals mis. Al worstelend bereikte de tweeling het einde van de proef, maar wel na vele tegenslagen en op bijna drie uur achterstand van de snelste man van de dag. Gelukkig voor de Coronels brak er op maandag een rustdag aan. Voor de monteurs was het echter het tegenovergestelde, want zij gingen vol aan de slag om de Century-bolide van Tim en Tom helemaal binnenstebuiten te keren. Hij werd zelfs voorzien van een nieuwe motor. "We gaan met een vrijwel nieuwe auto beginnen aan het tweede deel", vertelde Tim. In de achtste etappe viel er van alles van de auto en ging er van alles kapot. De enige reden die daarvoor was te bedenken, was de viervoudige koprol van een dag ervoor. "Een schokbreker gaat niet kapot als er geen gat te bekennen is waar je in bent geklapt", weet Tim. "En de motor houdt er ook niet zomaar mee op. Die heeft in die crash ook een flinke tik gekregen, dat is duidelijk."

Plof

De motor van de Century plofte onderweg van de finish van de achtste proef naar het bivak in Riyadh. Dat bivak bereikten Tim en Tom dus opnieuw op sleeptouw achter een vrachtwagen. De monteurs dachten aan de rustdag alleen niet genoeg te hebben en begonnen meteen om middernacht, nadat Tim en Tom waren gearriveerd. "Voordat ze zijn gaan slapen, hadden ze de motor er al uitgehaald", vertelt Tim. "Vanochtend om zeven uur zijn ze verder gegaan. We hebben van Century een gebruikte, maar wel goede motor van Brian Baragwanath gekregen en die hangt er nu in. En verder hebben ze alles vernieuwd wat vernieuwd kon worden. Er is zo ongelooflijk veel werk verzet, ik kan er alleen maar enorm veel bewondering en dankbaarheid voor hebben."

Week 2

Het Dakar-avontuur van Tim en Tom gaat voorlopig dus nog even door, al kunnen ze niet meer strijden voor een goede positie in het klassement. De komende vijf dagen gaan de coureurs weer aan de bank. Tim kijkt uit naar de tweede week. "We doen niet meer mee voor het klassement, maar we willen nog wel laten zien dat we thuishoren op de plek waar we reden." Vanaf dinsdag wachten de deelnemers nog vijf etappes waarvan er drie in het beruchte Empty Quarter zijn. De Rubʿ al-Khali, zoals de regio in het Arabisch heet, is het grootste gebied met onafgebroken zand en duinen ter wereld en staat bekend om zowel haar onherbergzaamheid als haar schoonheid. De negende etappe brengt de deelnemers eerst in zuidoostelijke richting naar Haradh. In totaal bedraagt de etappe 710 kilometer, 439 kilometers tellen mee voor de wedstrijd. Bekijk hieronder de enorme pech die de gebroeders Coronel hadden tijdens de zevende en achtste etappe.

JwFXBSBIyhc

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal