Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

"Auto's kunnen elkaar veel makkelijker volgen dankzij nieuwe voorvleugel"

Eén van de belangrijkste gespreksonderwerpen van de afgelopen winter is toch wel de nieuwe voorvleugel. Met ingang van dit nieuwe Formule 1-seizoen maken de coureurs en teams gebruik van een eenvoudigere ligger onder de neus. Deze moet het volgen van andere Formule 1-wagens bevorderen.

Sinds de aero-regels van 2017 in werking werden gesteld, klaagden coureurs steen en been over de nieuwe wagens. Ze waren namelijk wel heel erg snel, maar ook heel erg gevoelig. Zodoende was het bijna onmogelijk om kort achter een voorligger te rijden, zonder de systemen te oververhitten of grip in de voorbanden te verliezen.

De nieuwe voorvleugel moet uitkomst bieden en ondanks dat nog niet iedereen de meerwaarde van het apparaat inziet, meent Kevin Magnussen dat het wel degelijk een verschil maakt. "Ik heb dinsdag een wagen gevolgd en moet je bekennen dat het een stuk makkelijker ging dan vorig jaar het geval was", spreekt de Haas-rijder tegenover onder meer RacingNews365 . "Sommige rijders roepen dat het geen enkel verschil maakt, maar daar ben ik het niet mee eens. De nieuwe voorvleugel maakt wel degelijk een verschil." K-Mag kon naar eigen zeggen korte metten maken met de rijder die voor hem reed. "Binnen een rondje, of anderhalve ronde, achterhaalde ik iemand en wist ik me er ook langs te wringen. Het voelde stukken beter dan vorig jaar! Ik kon echt daadwerkelijk de andere rijder volgen. De wagen voelt veel stabieler achter een andere bolide. Straks wordt het inhalen nog te gemakkelijk!", besluit de Deen met een lach.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"