Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Bandenfluisteraar Verstappen verklaart hoe hij zo dominant kon zijn in de regen

Max Verstappen reed ogenschijnlijk met twee vingers in de neus naar de poleposition in Canada, maar bij zijn poleposition kwam toch echt een sterk staaltje stuurmanskunst kijken. De Nederlander legt uit hoe hij te werk ging.

Verstappen Canada rain
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images

Verstappen heeft alles onder controle

De omstandigheden tijdens de kwalificatie waren tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Canada niet makkelijk. Sergio Perez toonde dat aan door zijn Red Bull RB18 in de muur te parkeren tijdens het tweede segment.

Tot aan Q1 had het geregend, waarna de baan langzaam maar zeker droger en droger werd. Verstappen legt in gesprek met onder andere RacingNews365 uit hoe hij alles onder controle kreeg tijdens de kwalificatie in Canada.

"De eerste keer probeer je wel wat verschillende dingen, om te zien waar de grip ligt en hoe je je banden op temperatuur krijgt. Dat laatste was het belangrijkste, niet eens de racelijnen. Maar zoals ik eerder al zei: zodra het droger begon te worden, werkten de banden beter en was het erg leuk."

Het was geen goed idee van Russell

Droogweerbanden laten monteren, zoals George Russell in het slot uitprobeerde, was volgens Verstappen nooit een optie. "Het was daar op sommige plekken te nat voor. In mijn optiek was het nog geen tijd voor slicks, op geen enkel moment. Het scheelde maar een seconde of twee à drie, maar in de kwalificatie kan je die gok niet nemen. Voor mij was dat dus nooit een optie."

Omdat het langzaam al droog begon te worden op de baan, was het in Q3 nog wel een uitdaging om de intermediates banden fatsoenlijk te laten werken, maar ook daar had de regerend wereldkampioen wel een oplossing voor.

"In Q3 moest je de intermediates goed managen, want op sommige plekken was de baan droog. Naar mijn gevoel waren de banden tijdens de eerste Q3-ronde het best, maar het circuit werd natuurlijk steeds droger. Daarom verbeterde je je ook tijdens de tweede ronde."

"Qua grip was het echter niet perfect, dus je moet proberen om de banden niet te oververhitten aan het begin van de ronde. Zo moet je ervoor zorgen dat je aan het einde van de ronde nog steeds dat kleine beetje extra grip aan de voorkant hebt, zodat je de auto goed in kan laten sturen."

Red Bull-balans in orde

Daar waar we Verstappen de afgelopen maanden vaak ontevreden hoorde zijn over de balans van zijn Red Bull RB18, was hij in Canada zeer te spreken over de manier waarop zijn auto was afgesteld. Al sinds het begin van het weekend gaat het goed en dat was ook in de kwalificatie te merken.

"We hadden een goede balans in de auto, al op vrijdag. Het kan altijd een beetje afhankelijk zijn van het circuit. Op stratencircuits heb je over het algemeen een betere voorkant nodig, of zou het in ieder fijn zijn om een auto te hebben met een sterke voorkant. "

"De laatste twee raceweekenden was dat bij mij niet het geval tijdens de kwalificatie, maar daarna was het in de race weer oke, omdat je dan op zoek bent naar een net wat andere balans", zo verklaart de wereldkampioen, die zin heeft in de race.

"Dus ja, we gaan het op zondag zien. Ik kijk er naar uit. Het hele weekend gaat het tot dusverre goed, maar we moeten het nog afmaken tijdens de race."

Ook interessant:

Ontketende Verstappen heeft Ferrari-drama niet nodig

In de nieuwste RN365 F1-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk terug op de GP van Azerbeidzjan. We bespreken onder andere Ferrari’s drama, de dominantie van Max Verstappen en de porpoising-problemen van Mercedes. Beluister de nieuwe podcast hieronder.

Formule 1 GP Canada 2022 RN365 Nieuwsdossier

10 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Geen grote updates meer voor Verstappen en Perez