Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Beitske Visser

Beitske Visser opent jacht op W Series-titel: "Mijn doel is duidelijk"

Komend weekend wordt er op de Red Bull Ring niet alleen geracet in de Formule 1. Ook het W Series-kampioenschap begint eindelijk aan het seizoen. Onze eigen Nederlandse Beitske Visser is een van de titelfavorieten en voorafgaand aan het seizoen spraken we in een exclusief interview met de coureur over haar ambities voor dit seizoen.

Beitske Visser
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Richard Mille

In de internationale autosportwereld kan men niet meer om de naam Beitske Visser heen. De 26-jarige Nederlandse coureur is al vijftien jaar actief, nadat ze in 2007 op jonge leeftijd begon in de karts. In 2011 maakte ze de overstap naar de single seaters, waarna ze in 2013 zelfs een jaar deel uitmaakte van het Red Bull-juniorteam.

Na avonturen in de GP3, Formula Renault 3.5 en later als BMW-junior in verschillende GT-klassen, kwalificeerde ze zich begin 2019 voor het eerste seizoen van de W Series. Daarin streden achttien dames in Formule 3-materiaal om de W Series-titel. Visser maakte dat jaar een ijzersterke indruk, finishte in vier van de zes races op het podium en won op het circuit van Zolder haar eerste W Series-race. Achter Jamie Chadwick eindigde ze nipt als tweede in het klassement.

In aanloop naar het tweede W Series-seizoen sprak RacingNews365 met Beitske over haar ambities voor het komende jaar, maar ook over hoe ze de lange periode tussen het eerste en het tweede seizoen heeft overbrugd. In 2020 ging er vanwege het coronavirus namelijk een streep door de klasse. "Daar was ik natuurlijk niet blij mee", herinnert ze zich. "Niemand van de coureurs was dat. We zagen het wel aankomen en er was geen andere optie voor de W Series. Het geld speelde daarin natuurlijk een grote rol, maar ook zat het hele W Series-team vast in Engeland en moesten er coureurs uit landen als Japan en Brazilië komen."

"Ik heb echter niet stilgezeten en heb gelukkig nog veel kunnen rijden", gaat Visser met een glimlach verder. Ze belandde vorig jaar namelijk bij het Richard Mille Racing Team in de LMP2-klasse van het World Endurance Championship, waar ze het onder meer opnam tegen Racing Team Nederland. Samen met twee andere vrouwelijke coureurs, Sophia Floersch en Tatiana Calderon, gooide ze daar hoge ogen.

"Dat is samen met Richard Mille en de FIA opgezet. Gelukkig ken ik de FIA Women in Motorsport groep al heel lang en op die manier ben ik er bij gekomen. Dat ik het in 2019 goed deed in de W Series heeft natuurlijk ook wel een beetje geholpen", aldus Visser, die vertelt hoe de twee klassen van elkaar verschillen. Dat doen ze namelijk best wel een beetje. "Het zijn beide hele leuke raceklassen, die eigenlijk het tegenovergestelde zijn van elkaar. Het ene is sprintracen en het andere is langeafstandsracen."

Het ene draait voor voornamelijk om teamwerk, toch? "Dat is natuurlijk wel anders ja. In de W Series ben je echt gefocust op jezelf. We kunnen niet extreem veel dingen veranderen aan de set-up, maar je kan wel alles afstellen zoals je zelf wilt. Als je (zoals in de LMP2, red.) met teamgenoten werkt, dan moet je er met zijn drieën uitkomen en dus moet je soms wat compromissen sluiten", aldus Visser, die ondanks de grote verschillen zegt wel lessen te leren uit de ene raceklasse die ze in de andere raceklasse in kan zetten.

"Ik denk wel dat ik dingen kan leren. De LMP2-wagen is natuurlijk een stuk sneller, maar heeft ook veel downforce. W series is meer sprint, dus daar gaat het meer om de kwalificatie. Daar ben je echt bezig met één rondje. In de LMP2 is het meer lange afstandsracen. Je zit natuurlijk ook met verkeer, want er rijden hypercars en GT-auto’s tussen en je moet op veel meer letten en in het verkeer zo min mogelijk tijd verliezen. Dat helpt ook weer met gevechten in de W series."

			© W Series
	© W Series

Dit weekend staat de 26-jarige coureur uit Dronten dus aan de start van het tweede W Series-seizoen. In 2019 stond ze nog in het voorprogramma van de DTM, maar nu lopen de dames in dezelfde paddock rond als de Formule 1-coureurs. In het voorprogramma van de koningsklasse volgen ze het circus naar Oostenrijk, Silverstone, Boedapest, Spa en Zandvoort, waarna het seizoen na races in de VS en Mexico tot een einde komt. Een mooie upgrade voor het kampioenschap, vindt Visser.

"Dat is geweldig en het laat alleen maar zien dat hetgeen we in 2019 hebben gedaan goed was. Hopelijk kunnen we het dit jaar nog beter doen. Er zullen nog meer mensen gaan kijken, maar de echte media-aandacht moet de komende weken en maanden nog komen. Ik vind het heel vet dat we naar Austin en Mexico gaan. Ik vind het altijd mooi om naar nieuwe circuits te gaan, het lijken me gave circuits."

Na ruim anderhalf jaar niet te hebben geracet in de Formule 3-bolide, mocht ze een maand geleden eindelijk weer achter het stuur kruipen tijdens de testdagen in Wales. "Eén, misschien twee rondjes, dan zit je er weer in. Het voelde eigenlijk gewoon meteen goed en vertrouwd, dus de snelheid zat er meteen weer in. Ik denk dat we wel een goede voorbereiding hebben gehad", aldus Visser, die verder ook wat uren in de simulator doorbracht. Gevraagd of dat ongeveer hetzelfde is als hoe Formule 1-coureurs zich voorbereiden, vertelt ze hoe het verschilt.

"Het is wel iets anders. Een Formule 1-team moet een auto natuurlijk ook ontwikkelen, maar dat doen wij niet. Voor mij gaat het puur om mezelf zo snel mogelijk op snelheid te krijgen, zodat als ik daar op het circuit aankom - we hebben namelijk maar dertig minuten vrije training - meteen weet wat mijn rem- en instuurpunten zijn. Zo hoef ik daar geen tijd meer aan te verspillen. Twee jaar geleden mochten we een paar kleine dingetjes aanpassen aan de wagen. De voorvleugel, de rijhoogte, dat was het eigenlijk wel. Nu mogen we wat meer afstellen, dus hopelijk kan ik daar mijn voordeel uit halen."

Na haar vice-kampioenschap in 2019, heeft Visser logischerwijs maar één doel voor ogen voor het komende jaar. "In 2019 ben ik tweede geworden en je wilt het altijd beter doen. Ik denk wel dat mijn doel dus duidelijk is", zo doelt ze natuurlijk op de titel. Wat moet ze verbeteren om dit jaar wel die titel op te kunnen strijken? "Harder rijden, minder fouten maken. Dan is dat hopelijk genoeg. Iedereen verbetert zich natuurlijk, maar hopelijk kan ik me net wat meer verbeteren dan de rest. Jamie Chadwick is mijn grootste rivaal, maar ook Alice Powell, Marta Garcia en Emma Kimilainen zullen hard gaan. Het veld zal dicht op elkaar zitten."

Al met al kan Visser niet wachten om dit weekend weer in haar bolide te kruipen. Een van de hoogtepunten van het seizoen voor haar wordt de race in Zandvoort. "Daar kijk ik heel erg naar uit. Ik denk dat er bovendien weer fans toegestaan zullen worden, dus dat gaat heel leuk zijn. Verder kijk ik nog uit naar de twee nieuwe circuits, maar ook naar de Red Bull Ring, want dat betekent dat het seizoen eindelijk begint", zo sluit ze al glunderend af.

Ook interessant:

Video: Zo werkt het hybridesysteem van een Formule 1-motor

De power units van de F1-auto's zijn zeer complex, maar hoe werken de hybride systemen? Wat is de ERS, wat doet de MGU-H of MGU-K? Wij leggen het uit in onderstaande video.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game

4 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Red Bull trekt 19-jarig supertalent aan als F1-reservecoureur