Xavier Marcos vertrekt bij Ferrari om aan een avontuur bij Cadillac te beginnen. Marcos werd door de jaren heen bekend als de race-engineer van Charles Leclerc bij Ferrari, al ging dat niet altijd even soepel. 'Xavi', zoals Marcos ook werd genoemd, leek niet altijd even duidelijk te communiceren, met foutjes tot gevolg. De Grand Prix van Monaco in 2022 is misschien wel het beste voorbeeld. Marcos riep Leclerc naar binnen op het moment dat teamgenoot Carlos Sainz zijn stop maakte, waardoor zijn coureur een waarschijnlijke thuiszege misliep. Natuurlijk stonden daar wel prachtige zeges en podiumplaatsen tegenover. Voor de Grand Prix van Emilia-Romagna kwam er uiteindelijk een einde aan de samenwerking tussen Leclerc en Marcos. Ferrari wees Bryan Bozzi aan als zijn nieuwe race-engineer, terwijl Marcos aan 'andere belangrijke Ferrari-programma's' ging werken. Nu heeft dat na zeven jaar toch tot een officieel vertrek van Marcos geleid. Marcos stapt over naar Cadillac en wordt daar de technisch directeur van het WEC- en IMSA-programma. Cadillac neemt al jaren als fabrieksteam deel aan de raceklassen en sloot recent ook een principeakkoord met de Formule 1. Het Amerikaanse merk staat normaal gesproken in 2026 op de grid. Marcos gaat zich uitsluitend met het WEC- en IMSA-programma bezighouden.
Meest gelezen
Nooit meer iets van de Formule 1 missen? Dat kan! Zet met een druk op de knop de Formule 1-kalender van 2026 in jouw agenda. Gebruik de button hieronder om hem in de agenda van je smartphone of pc te plaatsen en mis geen seconde van het nieuwe seizoen!
+ Toevoegen aan agenda + Toevoegen aan agenda
We hebben ook een versie met alleen de race en kwalificatie.
klik hier voor deze versie en meer uitleg.









