Op de donderdag van de tweede testweek in Barcelona reden alle topteams tegelijkertijd hun racesimulaties. Een mooie gelegenheid voor een analyse van het brandstofverbruik van de diverse motoren. Alle stints werden door de drie topteams op de medium compound afgewerkt, met uitzondering van Vettel's eerste stint op supersofts. Gemiddeld genomen waren de rondetijden twee seconden sneller dan de rondetijden tijdens de Grand Prix van vorig jaar. Snellere rondetijden betekent een hoger brandstofverbruik en dus wist geen enkele motor een raceafstand op vol vermogen te voltooien. Mercedes kwam daar met Valtteri Bottas echter het dichtst bij in de buurt. Pas in de laatste ronde van de laatste stint moest hij van het gas af om brandstof te sparen. Alle voorgaande ronden van die laatste stint ronden wist hij gemiddeld genomen onder de 1:20 te voltooien. Daarmee lijkt Mercedes haar dominante verbruikspositie van vorig jaar te handhaven.
Ferrari moest namelijk meer op safe spelen en concludeerde in de laatste stint van de racesimulatie dat er nog wat over was, nadat Vettel in de eerste stint zelfs al regelmatig liftte. Daarmee dook Vettel alsnog even onder de 1:20, maar kwam desondanks uit op een gemiddelde rondetijd van 1:21.090 in die laatste stint. Red Bull's Renault-motoren leken volgens dezelfde analyses net als vorig jaar mee te draaien in de grijze middenmoot tussen Mercedes en Ferrari in. Het hoge brandstofverbruik tijdens de wintertests laat zich ook nog door enkele andere factoren verklaren. Niet alleen rijden de nieuwe auto's harder, ook de baan was met meer grip een stuk sneller en de temperaturen lagen relatief laag. Bovendien reden de coureurs in Barcelona vrij hun rondjes, waar het tempo en dus ook het benzineverbruik tijdens races ook grotendeels bepaald wordt door het tempo van de mensen om je heen.
Meest gelezen