In 2024 moest Red Bull verrassend hard zijn best doen om de titel te winnen. Het seizoen begon dominant, met in de eerste vijf races vier overwinningen voor Max Verstappen en vier podiums voor Sergio Perez. Maar daarna ging het heel snel bergafwaarts. Perez behaalde zijn laatste podium in de sprintrace van Miami, Verstappen had een reeks van tien races zonder overwinningen midden in het seizoen, en Red Bull eindigde uiteindelijk als derde in het constructeurskampioenschap. Het was een opvallend verschil met een jaar eerder, toen Red Bull op één na elke race won.
Dat is ook iets waar voormalig F1-coureur Gerhard Berger verbaasd over is. Berger heeft een lange geschiedenis met Red Bull: in 1989 was hij de eerste sporter ooit die door Red Bull gesponsord werd, en in 2006 werd hij deels eigenaar van het team dat nu Racing Bulls heet. Zodoende heeft Berger dan ook altijd een goede connectie gehad met Red Bull-oprichter Dietrich Mateschitz, die in 2022 overleed.
"Niemand had gedacht dat alles zou afbrokkelen slechts zes maanden na de dood van Didi Mateschitz", zegt Berger tegen Auto, Motor und Sport. Daarbij legt Berger vooral de schuld neer bij de interne instabiliteit van de afgelopen periode, waarbij teambaas Christian Horner en adviseur Helmut Marko het naar verluidt bepaald niet goed met elkaar konden vinden en ook Jos Verstappen zich in de discussie mengde. "Het is vaak het begin van het einde wanneer zulke problemen ontstaan. Formule 1 is zo complex en zo competitief dat je alleen succesvol kunt zijn als iedereen in het team samenwerkt, als iedereen het met elkaar eens is en goed met elkaar communiceert."
De kwestie Perez
Berger ziet dan ook dat er meer aan de hand is dan alleen wat interne onenigheid. De Oostenrijker denkt dat er meer fundamentele problemen zijn die het karakter van Red Bull hebben aangetast. "Het merk Red Bull heeft altijd vrolijkheid en een cool imago uitgestraald. Plotseling is alles veranderd. Het is compleet atypisch voor het team, want er zijn geen duidelijke uitspraken meer."
"Laten we het voorbeeld van Perez nemen", haalt Berger aan. Perez kreeg halverwege 2024 een nieuw contract op een moment dat het niet geweldig maar ook niet dramatisch ging. Daarna gingen de resultaten van de Mexicaan alleen maar achteruit, maar het duurde tot het einde van het seizoen voordat Red Bull uiteindelijk de knoop doorhakte.
"Het was duidelijk dat hij niet meer presteerde. Het feit dat hij toch weer een contract kreeg, werd niet begrepen door de experts. Er kunnen redenen zijn geweest, zoals marketing of de contractsituatie. Maar toen het daarna niet beter ging, kreeg hij nog drie wedstrijden en daarna nog twee en werd een beslissing uit de weg gegaan. Ik kon geen duidelijke lijn zien. In het Mateschitz-tijdperk stond Red Bull altijd bekend om zijn duidelijkheid."
Ook interessant:
Het Formule 1-seizoen 2025 staat voor de deur en dan kan de F1-podcast van RacingNews365 natuurlijk niet ontbreken! Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk keren in volle glorie terug en buigen zich gelijk over een veelbesproken onderwerp: de controversiële FIA-regel rond wangedrag. Beluister de podcast hieronder!
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!