Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule E

Beroemdheden vervangen Formule E-coureurs in bijzonder kwalificatieformat

De Formule E organiseert deze week een evenement in Miami wat we nog niet eerder hebben gezien in de grotere raceklassen. Een groep van elf mensen wordt namelijk in korte tijd klaargestoomd voor een korte carrière als coureur. Wat is het doel precies van dit evenement?

Vandaag en morgen staat er een ietwat bijzonder evenement op de planning in de racewereld. De Formule E draait namelijk de zogeheten 'Evo Sessions'. Om een gat in de kalender te vullen, reist de elektrische raceserie af naar Miami om daar elf mensen die geen professionele coureurs zijn klaar te stomen voor een eenmalige ervaring als Formule E-coureur. Elk team verwelkomt een bekende naam, die vervolgens door een van de vaste coureurs van dat team getraind zal worden. Vervolgens zullen deze gloednieuwe coureurs elk twintig minuten op de baan te zien zijn, waar ze gaan proberen een zo goed mogelijke tijd neer te zetten. Het wordt dus geen race, maar heeft meer weg van een kwalificatie.

De elf deelnemers zijn:

  • Brooklyn Peltz Beckham (Jaguar), media persoonlijkheid en zoon van voetballer David Beckham.
  • Sergio Agüero (Porsche), voormalig voetballer van onder andere Manchester City.
  • Cleo Abram (McLaren), content creator bekend van filmpjes waarin ze complexe technologie - zoals die van F1 - uitlegt.
  • Yes Theory (Andretti), echte naam Ammar Kandil, YouTuber die veel video's maakt rondom integratie, immigratie en verschillende culturen.
  • Emelia Hartford (Maserati), professioneel drag racer en content creator die video's en shows maakt rondom auto's.
  • Vinnie Hacker (Penske), streamer en TikToker die daarnaast ook professioneel bokser is.
  • Tom Felton (Envision), acteur vooral bekend van zijn rol als Draco Malfoy in de Harry Potter-films.
  • Supercar Blondie (Nissan), echte naam Alex Hirschi, content creator met een van de grootste online pagina's rondom auto's.
  • JUCA (CUPRA KIRO), echte naam Juca Viapri, YouTuber die vooral video's maakt rondom auto's en racen.
  • Driver61 (Lola), echte naam Scott Mansell, YouTuber en professioneel racer met het ronderecord op ingekorte versies van Brands Hatch en Silverstone.
  • Theo Baker (Mahindra), content creator die vooral fitness video's maakt.

Waarom?

Wat meteen opvalt aan de lijst, is dat de meeste deelnemers geen overduidelijke connectie hebben met de wereld van auto's of motorsport. Slechts vier van de elf deelnemers hebben een reputatie of carrière die volledig draait om racen of motorsport, en slechts twee deelnemers hebben ook daadwerkelijk ervaring als racers. Toegegeven, Felton en Beckham hebben in het verleden wel eens aan benefietraces meegedaan, maar dan nog zijn het bepaald geen mensen die bekend staan om hun verdiensten achter het stuur.

Je kan je dus afvragen wat het doel precies is van dit evenement. De kosten liggen ongeveer rond driekwart van een gewone race, dus goedkoop is het zeker niet. Maar tegen The Race legt Formule E-commercieel directeur Ellie Norman uit wat het doel is. "De Evo Sessions valt volledig binnen onze campagne om onze reputatie te vergroten en ons makkelijker vindbaar te maken. We kunnen zo een groter publiek bereiken dat ons nog niet heeft gevonden. Voor mij is dit een succes als de creators in staat zijn hun publiek op authentieke wijze te bereiken met hun verhalen." 

In andere woorden: deze mensen brengen een uitgebreid nieuwe kijkers naar de Formule E die anders misschien geen interesse zouden hebben in de sport. Het lijkt dezelfde strategie te zijn die aan de grondslag ligt van de uitbreiding van de Formule 1 in de afgelopen jaren, door middel van bijvoorbeeld Drive to Survive en de aankomende film met Brad Pitt. Dat heeft de Formule 1 een nieuw, uitgebreider en enthousiast publiek opgeleverd, en de elektrische raceklasse zal dit ongetwijfeld hopen te evenaren. Of het de juiste aanpak is om te vissen buiten de vijver van motorsport-fans, zullen we de komende tijd meemaken.

In ieder geval pakt de Formule E dit groot aan. Het tweedaagse evenement wordt op alle sociale media kanalen van de sport breed uitgemeten en later in het jaar volgt er een documentaire van een uur lang over het evenement. Vooralsnog zijn de reacties online op zijn zachtst gezegd gemixt. Fans van de Formule E beklagen zich op vele platformen dat de sport zo'n sterke focus legt op een evenement waarbij niet geracet wordt, met mensen die niet de daadwerkelijke coureurs zijn. De volgers van de verschillende deelnemers zijn wel wat positiever, al lijkt er over het algemeen wel wat onbegrip te zijn over waarom dit gebeurt. 

Als Feyenoord scoort tegen Inter, keert Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!

Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Claim jouw boost

Praat mee!

# Coureur Punten
# Team Punten
Volledige stand

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Marko Adviseur velt definitief Red Bull-oordeel: "Zo ver achter op McLaren"