Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1

Bestormen deze 'nieuwe Verstappens' de F1? De rijdersmarkt onder de loep

Silly Season stond al vroeg in vuur en vlam toen Lewis Hamilton aankondigde dat hij in 2025 naar Ferrari zou verkassen. Daarom gebeurt er nu al heel wat op de rijdersmarkt, ook door veel aflopende contracten én toptalenten die op de deur kloppen. Vandaag deel 2: hoe staat het ervoor bij de kleinere teams?

Bearman
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Ineens was de grootste transfer in jaren daar: Lewis Hamilton verkast in 2025 naar Ferrari en trekt na elf jaar de deur achter zich dicht bij Mercedes. De 39-jarige Brit zorgde zo voor een schokgolf in de Formule 1-wereld, waarna de teams allemaal druk gingen bellen. Veel contracten lopen af, wat ook voor grote kansen zorgt. Krijg je het voor elkaar om een topcoureur als Carlos Sainz aan te trekken nu hij geen stoeltje heeft?

RacingNews365 neemt in twee delen de situatie op de rijdersmarkt met je door, met vandaag deel 2: hoe staan de kleinere teams ervoor? Gaan zij voor ervaring of geven ze een toptalent de kans? Deel 1 over de topteams is hier te vinden.

RB

RB gaat een interessante periode tegemoet. De contracten van Yuki Tsunoda en Daniel Ricciardo lopen af en in Liam Lawson staat er een groot toptalent te trappelen. De Nieuw-Zeelander viel vorig jaar in toen Ricciardo zijn pols brak in Zandvoort en liet in vijf races een daverende indruk achter. Lawson pakte punten in Singapore en daagde Tsunoda regelmatig uit. Toch hield RB vast aan de ervaring van Ricciardo, maar tot nu toe is dat geen gouden zet gebleken. De Australiër presteert ondermaats.

Daarom zou het zomaar kunnen zijn dat Lawson binnenkort al zijn kans krijgt. Red Bull staat erom bekend dat ze keiharde beslissingen durven te nemen en het is goed mogelijk dat Ricciardo vroegtijdig opzij wordt geschoven. Mocht dat niet het geval zijn, lijkt Lawson in 2025 alsnog de kans te gaan krijgen. Helmut Marko hintte daar eerder al op.

Tegelijkertijd is het ook aannemelijk dat het contract van Tsunoda verlengd gaat worden. De Japanner presteert goed, maar lijkt niet echt in aanmerking te komen voor een Red Bull-stoeltje. Een vijfde seizoen bij RB lonkt, met mogelijk een nieuwe teamgenoot aan zijn zijde. En als Tsunoda toch vertrekt, kan RB terugvallen op een andere Japanner: Ayumu Iwasa. Eén ding lijkt zeker: de Formule 1-carrière van Ricciardo dreigt als een nachtkaars uit te gaan.

Haas

Haas zit in hetzelfde schuitje als RB, want de contracten van Nico Hulkenberg en Kevin Magnussen lopen aan het einde van het seizoen af. Hulkenberg staat nadrukkelijk in de belangstelling van Audi, daarover later meer, en het is niet uitgesloten dat de Duitser gaat vertrekken. In dat geval komt er een plaatsje vrij en lijkt toptalent Oliver Bearman op poleposition te staan om bij Haas in te stappen. Bearman rijdt voor Prema in de Formule 2 en maakte zijn Formule 1-debuut in Saoedi-Arabië. Daar verving hij Carlos Sainz en werd hij meteen zevende. Haas is natuurlijk ook een klantenteam van Ferrari.

Eigenaar Gene Haas vindt het verder vaak belangrijk om een ervaren coureur in de gelederen te hebben. Mocht Hulkenberg dus gaan vertrekken, zou Magnussen aan kunnen blijven. De Deen is vaak de mindere ten opzichte van Hulkenberg, maar presteert verder wel heel constant. Mocht Haas echt een vervanger voor hem willen vinden, komen namen als Valtteri Bottas in aanmerking. Maar waarom zou je daar aan beginnen als je Magnussen ook kan behouden? Bearman kan eventueel veel van hem leren...

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

			© XPBimages
	© XPBimages

Williams

Williams heeft in principe één zitje te vergeven. Alex Albon ligt tot en met eind 2025 vast en gaat, uitzonderingen daargelaten, nergens naartoe. Er is wel belangstelling voor de Britse Thai, maar teambaas James Vowles gaf voor het seizoen al aan dat Williams Albon wil behouden. Teams als Red Bull en Mercedes zouden dus met een flinke zak geld moeten aankloppen om Albon los te weken.

Dan blijft het zitje van Logan Sargeant over. De Amerikaan kreeg na een wiebelig debuutseizoen een tweede kans van het team uit Grove, maar beloont dat vertrouwen nog niet. Het is aannemelijk dat Sargeant zijn zitje gaat verliezen. De topfavoriet om hem op te volgen? Andrea Kimi Antonelli. Het 17-jarige toptalent wordt door Mercedes klaargestoomd voor het grote werk en zou zomaar bij Williams ondergebracht kunnen worden om ervaring op te doen in de Formule 1.

Is het zeker dat Sargeant vertrekt? Nee. De coureur neemt veel Amerikaans geld mee, waar Williams natuurlijk van profiteert. En mocht Sargeant toch verdwijnen en Antonelli meteen naar Mercedes gaan, komt ook hier de naam van Bottas in beeld. De Fin reed al voor het team en kan de nodige ervaring meebrengen. Houdt Williams goed in de gaten, daar kan nog heel wat gebeuren de komende tijd.

Stake F1/Audi

Wat gaat er toch bij Stake F1, of beter gezegd Audi, gebeuren? In 2026 wordt het Zwitserse team omgedoopt tot Audi, maar het Duitse merk heeft al door laten schemeren dat ze in 2025 de beoogde coureurs willen aantrekken. Sainz en Hulkenberg staan bovenaan het lijstje, mede omdat ze de benodigde ervaring meebrengen en zo een bijdrage kunnen leveren aan de nieuwe auto. Het punt is wel dat Sainz, die momenteel op de toppen van zijn kunnen presteert, volgend seizoen dan in het middenveld moet acteren. Een flinke stap terug, dus.

Er zijn meer namen in beeld bij Audi. Wat te denken van de huidige coureurs Bottas en Guanyu Zhou? Vooral de laatstgenoemde coureur is interessant vanwege zijn Chinese nationaliteit. De Chinese markt is belangrijk voor Audi en het helpt als je een Chinees uithangbord hebt. Normaal gesproken lijkt het team echter afscheid te gaan nemen van Bottas en Zhou, die dan allebei op zoek moeten naar een nieuwe werkgever.

Ook Esteban Ocon en Pierre Gasly zullen de situatie bij Audi nauwgezet volgen. Het gaat natuurlijk niet zo best met Alpine, dus de beide coureurs kijken zeker om zich heen. Toch lijkt Audi nu vol voor het duo Sainz en Hulkenberg te gaan, om zo de kans op succes in 2026 te maximaliseren. Dat Hulkenberg uit Duitsland komt, is natuurlijk geen overbodige luxe.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

			© Audi
	© Audi

Alpine

Over Alpine gesproken, wie gaan en willen daar toch rijden in 2025? Ocon en Gasly beschikken over een aflopend contract en zullen er momenteel niet echt happig op zijn om bij het team te blijven. Daar staat wel tegenover dat Alpine er alles aan zal doen om de Franse coureurs te behouden. De vraag is: wat is het alternatief? Ocon en Gasly hebben niet veel keuze en zitten in de wachtkamer, zeker bij andere teams.

Mocht er alsnog een coureur vertrekken, heeft Alpine in Jack Doohan een vervanger klaarstaan. De Australiër is op dit moment de reservecoureur van het team en kan zo instappen. Hetzelfde geldt voor Victor Martins, die zo nu en dan mooie dingen laat zien in de Formule 2. Voorlopig is er echter geen aanleiding om te denken dat Ocon en Gasly gaan vertrekken, vooral omdat ze weinig alternatieven hebben. Of Audi moet iets uit de hoge hoed toveren...

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Italiaanse media loven 'magische' Verstappen: "Menselijke factor maakt het verschil"