vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

De meest bijzondere teampresentaties uit de Formule 1

De tijd van grootse, meeslepende, of op zijn minst originele Formule 1-teampresentaties lijkt ver achter ons te liggen. Tegenwoordig trekt iedereen een laken van een auto of worden er kiekjes van het nieuwe strijdwapen via sociale media verspreid. Vroeg was mogelijk niet alles beter, maar de teampresentaties vaak wel!

Formule 1 en vrouwelijk schoon waren ooit onlosmakelijk met elkaar verbonden. In 1997 begreep men dat bij McLaren maar al te goed en dus leukten de toen immens populaire Spice Girls de teampresentatie van de MP4-12 op. Liedje hier, lollig interview met David Coulthard en/of Mika Hakkinen daar. De twee coureurs verkeerden in ieder geval in charmant gezelschap. Jaren later zou Geri Halliwell (Ginger Spice voor de kenners) terugkeren als de vriendin en later vrouw van Red Bull-teambaas Christian Horner.

Waar in 1997 de Spice Girls het nog het drukst hadden op het podium, was het in 2011 het teampersoneel van McLaren zelf dat aan de bak moest. McLaren plaatste de nieuwe MP4-26 centraal op het plein, maar in de kaalst mogelijk vorm denkbaar. Uit alle windrichtingen kwamen vervolgens teamleden aangesneld om specifieke onderdelen naar de bolide te dragen en ze te monteren. De laatste onderdelen, de headrest en het stuurtje, werden door Lewis Hamilton en Jenson Button bevestigd, waarna het bouwmodel compleet was.

Als in 2002 het team van Jordan in DHL een nieuwe hoofdsponsor aantrekt, ziet teambaas Eddie Jordan direct zijn kans schoon flink uit te pakken tijdens de presentatie van de EJ12. Het transportbedrijf opereert over de hele wereld en heeft eigen vliegtuigen in beheer en dus 'landt' een geel DHL-vliegtuig op Brussels Airport, om vervolgens in de eigen loods van DHL de nieuwe bolide uit de cargo ruimte te halen. Spectaculair? Ontegenzeggelijk! Een garantie voor succes? Allerminst. Jordan raakte aan het begin van het vorige decennium in verval en ook de komst van DHL kon daar geen verandering in brengen.

Tekst gaat verder onder de foto.

Enkele jaren eerder, drie om precies te zijn, was het het nieuwe team British American Racing (kortweg BAR) dat opzien baarde door niet één, maar twee bolides te presenteren voor het nieuwe seizoen. Men had twee hoofdsponsors aangetrokken, één voor de ene auto en één voor de andere auto. Zo was er een 'Lucky Strike'-bolide en een '555'-bolide. De FIA was 'not amused', aangezien de regels voorschrijven dat twee auto's van hetzelfde team hetzelfde uiterlijk moeten hebben. De oplossing voor het probleem was overigens niet minder creatief dan het idee van twee verschillende auto's zelf. BAR combineerde de twee liveries met een ritssluiting die de twee kleurstellingen over de as van de wagen met elkaar verbond. Wow!

Een eervolle vermelding is er voor Benetton, dat eind jaren '90, dat begin jaren '00 jaarlijks flink wist uit te pakken op Italiaanse bodem. Nu trekt een felblauwe bolide in één van de vele pittoreske Italiaanse stadjes al snel de aandacht, maar wanneer je een standbeeld middels een kantelmechanisme plaats laat maken voor je nieuwe Formule 1-wagen, weet je zeker dat je de krantenkoppen haalt. Het was in de tijd dat de flamboyante Flavio Briatore aan het roer stond van de stal met Italiaanse roots, en met Briatore aan het roer weet je dat 'gewoon' nooit goed genoeg is.