Ferrari presteert dit jaar tot dusver ondermaats, evenals de klantenteams Haas en Alfa Romeo. Hoofdoorzaak van de prestatieterugval is de Ferrari-krachtbron, die dit jaar beduidend minder krachtig is dan vorig jaar. Dat voedt vermoedens dat Ferrari in 2019 wel degelijk onderweg was met motoren, die niet conform de geest van het reglement opereerden. De FIA scherpte voor 2020 de regels aan, waarop de Ferrari-bolides er prompt niet meer aan te pas zijn gekomen. Speedtraps in Spielberg toonden nog eens aan dat de topsnelheden van de Ferrari’s dit jaar aanmerkelijk lager liggen dan in 2019. "We moesten ons aanpassen, al zijn we niet het enige team dat dit moest doen", aldus Binotto. "Het gevolg is dat we aan vermogen hebben ingeboet. Ik denk dat we nu op sommige gebieden van de regelgeving een duidelijkere situatie hebben, hopelijk blijft dat zo in de toekomst", zo vertelt de Italiaan tegenover onder meer RacingNews365 . Wat Ferrari dit jaar ook niet hielp, aldus Binotto, is de verplichte fabriekssluiting in het voorjaar als gevolg van de corona-uitbraak. "We waren bezig met ontwikkelingen die we nu dit seizoen niet meer kunnen introduceren, omdat we voor aanvang van het seizoen te lang dicht moesten. We hopen voor aanvang van het nieuwe seizoen zoveel mogelijk nieuwe ontwikkelingen door te voeren." Met medewerking van Dieter Rencken.
Meest gelezen