Tijdens de Grand Prix van België verloren Ferrari en Charles Leclerc kostbare punten na opnieuw een pijnlijke blunder van de strategische afdeling van de Scuderia. Leclerc, die op dat moment op P5 reed, werd in de voorlaatste ronde naar binnen gehaald voor verse softs om de snelste raceronde neer te zetten, maar dat ging anders dan gepland. De Monegask moest zich bij het uitkomen van de pitstraat al direct verdedigen tegen Fernando Alonso die vlak achter hem reed. Het zetten van de snelste raceronde zat er niet in, maar Leclerc wist zijn positie uiteindelijk te behouden; althans zo leek het. De coureur van Ferrari kreeg na de race een tijdstraf van vijf seconden vanwege het overschrijden van de maximum snelheid in de pitstraat tijdens zijn extra pitstop, waardoor hij alsnog achter Alonso eindigde op P6.
Binotto: 'Er is geen verandering nodig'
Hoewel Ferrari dit seizoen bekend staat om haar strategische blunders is Ferrari-teambaas Mattia Binotto van mening dat er niets hoeft te veranderen in de strategie van het team. "Nee, ik denk dat dat totaal niet nodig is", begint Binotto aan zijn betoog tegenover de media, waaronder RacingNews365. "Natuurlijk is er altijd noodzaak om te verbeteren en er zijn lessen waarvan we kunnen leren. Maar als ik terugkijk naar het seizoen, dan denk ik dat er veel beeldvormingen zijn van buitenaf. Soms maken we geen fouten maar worden dat wel als fouten gezien." Een goed voorbeeld is de strategische call van Ferrari tijdens de Grand Prix van België om Leclerc voor de snelste raceronde te laten gaan, zo is Binotto van mening. "Als ik naar zondag kijk, dan denk ik dat we de juiste keuze hebben gemaakt. In F1 moet je namelijk dapper zijn." "We hadden de kans om een snelle ronde neer te zetten en het gat was groot genoeg op Fernando om er voor te gaan. We wisten dat het close zou zijn en we wisten dat we hem konden inhalen op versere banden met DRS op het rechte stuk. Nogmaals, ik denk dat het de juiste beslissing was."
Verstappen indirect de oorzaak van tijdstraf van Leclerc
Vroeg in de race moest Leclerc genoodzaakt een pitstop maken nadat een tear off (plastic laagje over het vizier van de helm) van Max Verstappen vast kwam te zitten in de voorrem van de Monegask waardoor deze oververhit dreigde te raken. Binotto laat weten dat dit ook de rede was dat Leclerc de snelheidslimiet overschreed in de pitstraat. "We gebruikten niet onze normale sensoren die de snelheid meten, want die waren uitgevallen door de oververhitting aan rechtervoorkant als gevolg van de tear off van Max." "Ik denk dat het al met al een ongelukkige situatie was en we moeten de moed blijven houden om voor een snelle ronde te gaan als de omstandigheden daar naar zijn."
Meest gelezen