Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Bleekemolen bekend met 'pijnlijke' hobbels COTA: "Dat voel je in Formule 1 nog heftiger"

Gaat het over het Circuit Of The Americas, dan gaat het de laatste jaren ook vaak over de slechte staat van het asfalt. Ervaringsdeskundige Jeroen Bleekemolen kan meepraten over wat een pijnlijke oefening het kan zijn.

Jeroen Bleekemolen racet over de hele wereld in alles wat los en vast zit, met name GT-auto's. Daarbij schuwt hij ook de Amerikaans georiënteerde kampioenschappen niet, waardoor het Circuit Of The Americas hem bepaald niet vreemd is. Sterker nog, in het verleden wist hij er al te winnen, maar hij geeft meteen toe dat de omloop in Texas zijn uitdagingen kent. Natuurlijk zijn er de gewraakte hobbels. "Toen ik er voor het eerst reed, was het circuit echt helemaal vlak. Er was geen hobbel te bespeuren. Daarna is het circuit gaan verzakken en dat is steeds erger geworden. Op een gegeven moment moesten we met de GT-auto's zelf omrijden om maar niet die ene hobbel vol te pakken, want dat was gewoon te heftig", aldus de full time-autocoureur in gesprek met RacingNews365 . "Er zijn echt hobbels waarbij een auto zo hard bottomt, dus waarbij de bodemplaat zo hard op de grond slaat, dat dat door je hele lichaam pijn doet", vervolgt hij. "Elk jaar repareren ze dat wel weer een beetje, onder andere ook door hele grote delen te asfalteren, maar de MotoGP-jongens klaagden nog steeds. Nu is het voor hen natuurlijk nog kritischer als een baan hobbelig is, maar ook nu hebben we ze weer veel aangepast."

Bont en blauw

Pierre Gasly zei de staat van het circuit in de aanloop naar de race al te vrezen, terwijl de organisatie de coureurs verzekerde dat de baan er goed bij zou liggen. Zo niet, dan kunnen de coureurs dus een pijnlijk ritje verwachten. "In een Formule-auto voel je dat allemaal nog wat heftiger, al ligt de bodemplaat van een moderne GT-auto ook al vrij laag. Als je dan keihard op de grond slaat, dan voel je dat door je hele lichaam en het is natuurlijk ook heel slecht voor je auto. In het slechtste geval kan je er bont en blauw uitkomen." Los van de hobbels is COTA geen eenvoudig circuit, weet Bleekemolen: "Het is een technisch circuit met heel veel bochten. Je moet precies alles goed in zo'n rondje en dat is niet makkelijk, want een foutje is zo gemaakt. Het is ook een modern circuit met grote uitloopstroken, waardoor je de grens van de track limits op moet zoeken, zonder daar daadwerkelijk overheen te gaan. Dat is heel belangrijk." Voor de race is Bleekemolens goede nieuws dat het circuit goede inhaalkansen biedt: "De baan is best wel breed bij de hairpin achterop het circuit, waardoor je daar goed kan inhalen. En daarop volgt een lang recht stuk, waar je weer een positie terug kan winnen, met aan het eind van dat rechte stuk opnieuw een hairpin. Er zijn dus best wel wat kansen daar."

Viaplay
x
Live Reacties na dominante pole Verstappen