Jeroen Bleekemolen (37) kent de fameuze omloop van Le Mans inmiddels als zijn broekzak. Zijn aantal deelnames reikt tot ver in de dubbele cijfers, met als hoogtepunt de klassewinst in de LMP2 in 2008. Toen deelde hij de auto met Nederlandse inschrijving met niemand minder dan Jos Verstappen en Peter van Merksteijn. Na meerdere avonturen in vrijwel elke klasse is Bleekemolen nu alweer een paar jaar actief in de GTE Am-klasse, waar per renstal één coureur de amateurstatus moet hebben. Wie denkt dat die klasse daardoor minder interessant is, heeft het volgens Bleekemolen compleet mis. "De LMP-auto's zijn natuurlijk super vet om mee te rijden. Bochten als de Porsche Curves kun je zo hard nemen met die wagens, dat is echt een genot, maar in de GTE Am-klasse is het mooi dat je echt om de prijzen meedoet", aldus de man die vooral in Amerika zijn brood verdient met racen in gesprek met RacingNews365 . "Als het puur op het rijden aankomt, zijn de prototypes leuker, maar voor echte competitie zit ik hier op de goede plek." Die plek is in dit geval achter het stuur van de Keating Motorsports Ford GT. Het is de enige Ford in de GTE Am-klasse, maar het team kan rekenen op fabriekssteun van het bekende Chip Ganassi Team. Dat moet helpen in de jacht op de overwinning, het ultieme doel voor Bleekemolen en zijn teamgenoten Ben Keating (de amateurcoureur) en Felipe Fraga. De Nederlander vervolgt: "Vorig jaar zijn we derde geworden met een Ferrari, nu keren we terug om voor de overwinning te vechten. We hebben geleerd van onze fouten, dus nu moeten we zorgen dat we alles goed doen. Dat is essentieel, want Le Mans is anno 2019 een sprintrace van 24 uur geworden. Ik verwacht dat we weinig safety cars gaan zien en dan telt elke seconde die je op de concurrentie weet te pakken. Je moet elke ronde alles geven en dat maakt Le Mans zo ontiegelijk zwaar." Als de 24 uur van Le Mans op zaterdag om 15:00 uur van start gaat, begint de formatie met Bleekemolen als negende in haar klasse.
Meest gelezen