Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Bleekemolen pareert suggestie Verstappen over veiligheid Spa: "Beperk juist de ruimte"

Jeroen Bleekemolen arriveerde net op het circuit Spa-Francorchamps toen Dilano van 't Hoff zijn zware en uiteindelijk dodelijke crash had meegemaakt. Ook Bleekemolen mengt zich op uitnodiging van RacingNews365 in de discussie over het hoe circuit veiliger kan worden gemaakt.

Het was Max Verstappen die na de Formule 1 Grand Prix van Oostenrijk naar aanleiding van de crash van Dilano van 't Hoff inging op het veiligheidsvraagstuk met betrekking tot Spa-Francorchamps. Hij gaf aan dat er naar meer moet worden gekeken dan enkel naar de lay-out van het circuit en de uitloopstroken, maar gaf aan dat de muren rond Eau Rouge en Raidillon wellicht nog wat verder naar achteren geplaatst konden worden. Dit om te voorkomen dat auto's terug op de baan worden gekatapulteerd. Jeroen Bleekemolen is in gesprek met RacingNews365 een andere mening toegedaan. Hij pleit er juist voor om de ruimte naast de baan te beperken, bijvoorbeeld zoals dat vroeger gedaan werd door grindbakken. Diepere uitloopstroken kunnen in zijn ogen juist een averechts effect hebben. "Het circuit is veiliger gemaakt door meer ruimte naast de baan te creëren, maar dat werkt vooral als je het circuit voor jezelf hebt. Het probleem van meer ruimte is echter dat als je daar met meerdere coureurs aan het racen bent, je meer risico's gaat nemen. Je ziet dan meer mensen samen door Eau Rouge gaan. In de praktijk zie je vaak dat ze beneden met drie man tegelijk de bocht in gaan, waarna ze boven met zijn allen de bocht missen (waarbij er ruimte is om de afsluitende linkerknik af te snijden als redmiddel, red.)." "Dat maakt de situatie in mijn ogen juist gevaarlijker", vervolgt Bleekemolen. "Bovendien zie je nu dus dat je met zijn drieën tegelijk bovenaan Raidillon aan kunt komen. Dat betekent dat als iemand dwars op het circuit staat, zoals nu helaas het geval was, diegene sowieso wordt geraakt."

Het verder naar achteren plaatsen van de muren is volgens Bleekemolen dan ook geen optie: "De kans is groot dat ze dan opnieuw meer risico's gaan nemen. Zorg er juist voor dat je niet meer met zijn allen tegelijk door die bocht heen durft. Zorg dat je er maar met één auto tegelijk doorheen kan. Daar wordt het naar mijn mening veiliger van." Het neerleggen van grindbakken ziet Bleekemolen als een goede manier om de coureurs te ontmoedigen drie dik de bocht in te gaan: "Dat was vroeger al zo. Het nadeel daarvan is dat de auto kan gaan rollen, maar gek genoeg is dat al veiliger dan dat de één tegen de ander aan rijdt." Bleekemolen wijst als voorbeeld van die stelling naar de snoeiharde crash van IndyCar-coureur Simon Pagenaud afgelopen weekend op Mid Ohio (zie de video hieronder). De Fransman verloor op hoge snelheid de controle over zijn auto, ging in de grindbak aan het rollen en kwam uiteindelijk na 7 koprollen tegen de bandenstapels tot stilstand. "Dat was een megacrash en dan denk je echt 'niet normaal', maar uiteindelijk is er niet zoveel aan de hand. Het ziet er spectaculair uit, maar de energie van zo'n crash kan tenminste ergens naar toe." Bleekemolen zou uiteindelijk die middag op Spa-Francorchamps niet meer in actie komen tijdens de 24 uur van Spa-Francorchamps, omdat zijn formatie al na enkele minuten uitviel. Na wat er eerder op de dag was gebeurd, vond hij dat helemaal okay: "Natuurlijk, je komt er om een goede race te rijden, dus enerzijds is dat vervelend. Maar aan de andere kant, als dit soort dingen gebeurt, en ik heb het eerder meegemaakt, is niet het eerste wat je denkt 'ik wil racen'."

R-al-6AITT0

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris