Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Blijft Verstappen bij Red Bull? De rijdersmarkt onder de loep bij de topteams

Na een winter waar niemand van stoeltje wisselde in de Formule 1, kondigde Lewis Hamilton al heel vroeg in 2024 aan dat hij in 2025 voor Ferrari gaat rijden. Wat betekent dat voor de rest van het veld en wat is de situatie bij de verschillende teams? Vandaag deel 1: hoe staat het ervoor bij de topteams?

Verstappen Alonso
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Met de aankondiging van Lewis Hamilton dat hij vanaf 2025 Mercedes verruilt voor Ferrari, zorgde de zevenvoudig wereldkampioen voor een schokgolf in de Formule 1-wereld. Daar waar bijna iedereen ervan uit ging dat de 39-jarige Brit zijn carrière bij de Zilverpijlen zou afsluiten, was dat dus toch niet het geval.

Dat zorgt ervoor dat er al maanden de nodige geruchten zijn over wie waar naartoe gaat. Want Carlos Sainz zit zo ineens zonder team voor 2025 en is de toekomst van Max Verstappen bij Red Bull nog wel zo zeker na alle interne onrust? RacingNews365 neemt in twee delen de situatie bij de tien teams onder de loep, met vandaag de vijf topteams.

Red Bull & Verstappen

Max Verstappen heeft nog een contract tot en met 2028 bij Red Bull Racing en Verstappen en Red Bull zijn een onverslaanbare combinatie. De drievoudig wereldkampioen rijdt nu in de snelste auto van het veld en kan zo relatief eenvoudig wereldtitel nummer vier pakken en als de lijn wordt doorgetrokken in 2025 ook zijn vijfde titel.

Maar contracten zeggen in de wereld van de Formule 1 vrij weinig en er is de afgelopen tijd heel wat onrust rond Red Bull geweest. Bovendien lijkt er een machtsstrijd gaande te zijn binnen het team. De vraag is wat Verstappen gaat doen: blijft hij zijn team trouw waar hij zoveel successen mee heeft geboekt of zoekt hij zijn heil ergens anders? Voor de Nederlander lijkt er echter maar één voorwaarde te zijn: hij wil in de snelste auto zitten.

De vraag is echter of dat ook vanaf 2026 de Red Bull zal zijn en hoe sterk de andere teams voor de dag zullen komen als de nieuwe reglementen worden ingevoerd. Hij zal zich ongetwijfeld al aan het oriënteren zijn en is zo zijn kansen aan het afwegen. Voor Red Bull is het echter duidelijk: de prioriteit ligt bij de beste coureur van het veld en de Oostenrijkse renstal wil Verstappen zeker binnen boord houden.

Het tweede zitje bij Red Bull

Maar wie komt er dan in dat tweede stoeltje bij Red Bull te zitten? Sergio Perez lijkt door zijn sterke seizoenstart op poleposition te liggen om voor zijn vijfde jaar te gaan bij Red Bull, maar er zijn ook andere gegadigden. Wat te denken van Carlos Sainz, die maar wat graag een zitje bij een topteam zou willen hebben in 2025. De Spanjaard zit zonder stoeltje voor komend jaar, maar rijdt zich aardig in de kijker met drie podiumplaatsen in 2024.

Een andere naam die Perez zou kunnen vervangen is Yuki Tsunoda. De Japanner laat in 2024 Daniel Ricciardo alle hoeken van de baan zien en heeft dit jaar al zeven belangrijke punten voor het zusterteam van Red Bull gepakt. Alex Albon zou ook nog een optie kunnen zijn, gezien zijn eerdere dienstverband bij het team, maar adviseur Helmut Marko sloot zijn naam eerder al uit. Al is het niet zo'n onlogische gedachte, zeker omdat er het gerucht ging dat Christian Horner samen met de Thaise Red Bull-eigenaar de Brits-Thaise coureur opnieuw in de auto zou willen zien. Eén nadeel: Albon ligt tot en met 2025 vast bij Williams.

Ferrari

Teambaas Frederic Vasseur heeft zijn line-up voor 2025 al rond. Al ruim één jaar voor de start van het volgende seizoen kon de Fransman vertellen dat hij Lewis Hamilton voor meerdere jaren had vastgelegd bij de Scuderia, iets dat voor velen als grote verrassing kwam. Ferrari maakt ondertussen stappen vooruit en stiekem zal Hamilton erop hopen dat hij volgend jaar al voor de titel kan vechten. Maar het grote doel zal ongetwijfeld de achtste titel in 2026 zijn, wanneer de reglementen compleet op de schop gaan.

Eind januari werd ook al bekend dat Charles Leclerc een nieuw contract bij Ferrari had getekend. Het contract van de Monegask bij de Scuderia liep aan het einde van 2024 af, maar heeft in ieder geval voor meerdere jaren bijgetekend. Zo kent Ferrari voor 2025 een ijzersterk rijdersduo en is het meer de vraag wie de nummer één wordt. Dat is een zorg voor teambaas Vasseur, maar hij hoeft zich in ieder geval niet meer te mengen op de rijdersmarkt.

McLaren

Datzelfde geldt voor McLaren. Oscar Piastri lag al langer vast bij McLaren en Lando Norris tekende eind januari bij. Daar waar er geruchten waren dat de Brit mogelijk een overstap zou maken na 2024, drukte hij dat zo gelijk de kop in. Zo is de rust er ook bij McLaren op het gebied van de coureurs.

Norris lag voor zijn nieuwe contract al vast tot en met 2025, maar heeft ook zijn vertrouwen op de langere termijn uitgesproken in het team uit Woking. Hoe lang het nieuwe contract van Norris precies loopt, is niet bekendgemaakt. Beide partijen spreken over een meerjarige verbintenis. Teamgenoot Piastri ligt ook voor de langere termijn vast, tot en met eind 2026 om precies te zijn. McLaren is dus verzekerd van een jong en talentvol rijderspaar, maar nu moet de laatste stap naar de absolute top nog worden gezet.

Mercedes

George Russell ligt tot en met eind 2025 vast bij het team van Mercedes, maar de grote vraag is wie er op de stoel van Lewis Hamilton komt te zitten. Het is al wel duidelijk dat er één coureur is die Toto Wolff maar wat graag naar Brackley ziet komen: Max Verstappen. Maar de Mercedes-teambaas weet ook dondersgoed wat hij de Nederlander daarvoor moet bieden: een auto die races en kampioenschappen kan winnen. En laat dat nu juist zijn waar Mercedes de afgelopen jaren niet in is geslaagd.

Het is dan ook de vraag hoe reëel het is om te denken dat Verstappen daadwerkelijk een overstap gaat maken. Wolff heeft al meerdere keren aangegeven dat hij lang wil wachten op een nieuwe coureur en speelt zo duidelijk een spelletje. Toch is Verstappen niet de enige naam die wordt genoemd bij de Zilverpijlen.

Ook hier is Carlos Sainz een interessante naam en een van de weinige grote namen die vrij is voor 2025. De Spanjaard heeft bewezen dat hij races kan winnen en wil absoluut nog wedstrijden winnen. Of dat in 2025 gaat lukken is de vraag, maar misschien dat Mercedes in 2026 hetzelfde trucje uit kan halen als in 2014, toen de Zilverpijlen enorm snel waren bij de invoering van de nieuwe regels.

Alex Albon is ook een naam die wordt genoemd, al ligt hij dus nog vast bij Williams. Jongeling Andrea Kimi Antonelli is bovendien een optie, maar durft Mercedes het aan om de dan pas 18-jarige Italiaan in te zetten naast Russell? Het zou in ieder geval een keuze zijn die niet echt bij het team uit Brackley past. En dan hebben we nog Sebastian Vettel als dark horse. De viervoudig wereldkampioen heeft al aangegeven dat hij een gesprek met Wolff heeft gehad, maar in hoeverre hij echt een optie is voor Mercedes, is nog maar zeer de vraag.

			© XPBimages
	© XPBimages

Aston Martin

Donderdagavond kwam er ineens groot nieuws vanuit Aston Martin: Fernando Alonso blijft zeker de komende twee jaar voor het team uit Silverstone rijden. Daar waar de naam van Alonso bij onder meer Mercedes en Red Bull werd genoemd, kwam daar donderdag dus resoluut een einde aan. "Ik had het gevoel dat het pas het begin van de reis was en het hier niet kon eindigen, dus ik ben ontzettend blij", zo zei de Spanjaard.

Dat betekent meteen dat er een gewild stoeltje weg is voor 2025 en ook voor 2026. En het lijkt een inkoppertje om te denken dat Lance Stroll ook gewoon bij Aston Martin blijft, omdat zijn vader Lawrence Stroll eigenaar van het team is. Het is echter niet bekend hoe lang het contract van de Canadees nog doorloopt en als het team van Aston Martin écht een stap naar voren wil zetten, lijkt het onvermijdelijk om toch een keer afscheid te nemen van Stroll.

Daarbij zou ook Aston Martin azen op de diensten van Max Verstappen en zou Carlos Sainz ook een goede optie zijn. In aanloop naar 2026, waarin het team in zee gaat met Honda, lijkt het bovendien geen onlogische gedachte om aan Yuki Tsunoda te denken. Het project van Lawrence Stroll is in ieder geval ambitieus genoeg om voor een grotere naam dan zijn eigen zoon te gaan.

Zondag volgt deel twee, waar RacingNews365 kijkt naar de andere vijf teams. Gaan we toekomstige kampioenen zien als rookie in 2025 en wat betekent dat voor de oudere garde?

Praat mee!

Viaplay
x
Red Bull Verongelijkte Marko onthult gigantische schadepost na megaklapper Perez